Revolution i Heidelberg

PUBLICERAD: 2 april 2014
UPPDATERAD: 14 november

Tänk dig ett Heidelberg där tryckpressarna trycker direkt på bil- och flygplanssidor och ersätter stripning. Tänk dig vidare en inkjetpress med en kvalitet som slår offset. Och tänk dig att det snart finns en Heidelbergpress som trycker på fotbollar. Det Heidelberg vi nu ser, har vi aldrig, aldrig sett förut. . .

Stephan PfelzFem snabba frågor till Stephan Pfelz, som ansvarar för nya produkter hos Heidelberg.

1. Den grafiska branschen använder väldigt få robotar jämfört med andra branscher. Kommer det att ändra sig?

På ett sätt kan du se hela pressen som en robot som matar arket, lägger på färg och matar ut det. När det gäller robotar som hämtar och lämnar papper eller på annat sätt hjälper till i tryckeriet, så har vi tittat på det men inte kunnat hitta någon lönsamhet i det.

Ett område som vi däremot sätt att vi kan rationalisera, är maskintvätten. Genom att analysera mängden som tryckts kan vi göra en mindre, anpassad tvätt i samband med jobbytena. Det kapar tid.

 

 

2. Ni är i civilgrafisk bransch och hos konverterare. Nu börjar ni trycka på bilar och fotbollar. Hur ser er utvecklingsavdelning ut?

Vi har slagit ihop all digital utveckling under en chef, så att vi använder våra resurser på ett effektivt sätt. Vi lägger årligen ungefär 30 miljoner euro (270 miljoner kronor) på forskning och utveckling inom digitala lösningar. Var tredje anställd i vår utvecklingsavdelning arbetar nu med digitala lösningar.  De flesta arbetar på något sätt med inkjet, där vi ser att den industriella framtiden ligger.

Vi har tydligt uttalat att vi inte längre ska uppfinna allting själva. Tvärtom ska vi samarbeta med de bästa inom varje område. På inkjetsidan är det speciellt Fujifilm som vi satsar på och inom toner räknar vi med att hålla fast vid Ricoh även för nästa generation maskiner.

 

 

3. Två tredjedelar av er forskning handlar fortfarande om offset. Hur ser den marknaden ut i dag?

I fjol såldes det tryckpressar i världen för tre miljarder euro. En tredjedel av det var i Europa. Försäljningen minskar en aning varje år, men de dramatiska minskningarnas tid är över. Det varierar dock kraftigt mellan branscher. Den civilgrafiska branschen fortsätter att minska medan förpackningstrycket ökar en aning.

Vi säljer fler av de riktigt stora formaten nu, jämfört med för fem år sedan. Även hos de traditionella tryckarna ser vi en tendens till konsolidering och att man skaffar stora maskiner som kör dygnet runt. Inom förpackningsbranschen är det tydligt att stort är bättre. Två tredjedelar av de största tryckpressarna säljs till konverterarna (förpackningstryckare). På samma sätt säljs två tredjedelar av B1-pressarna till civiltryckerierna.

 

 

4. Ni äger 30 procent av Gallus, som är marknadsledande tillverkare av pressar för etikettryck. Där gör ni nu en maskin som även inkluderar en Fujifilm inkjetskrivare. Erfarenheten är annars att det inte är bra att blanda digitaltryck och andra tryckmetoder.

Vi kontrollerar hela förloppet, genom att också sälja flexofärger som vi vet fungerar ihop med den digitala pressen. Jag tror inte heller du ska tänka dig att man använder båda tryckmetoder helt igenom. Istället kanske du väljer att trycka täckvitt eller primer med flexo och sedan härda den färgen innan du trycker på inkjet. Täckvitt blir mycket bättre med flexo.

 

 

5. Ni tror mycket på industriella produkter, där trycket dyker upp på nya ställen. Er robotiserade bilstripning är ett exempel på den.

Vi började titta på detta 2011 och inledde med att trycka med uv-färg på bilsidor. Vi har ett projekt ihop med VW, där vi exempelvis skriver texter på Porsche. Men det tar tid. De ska först testa trycket i flera år i sol och biltvättar innan de känner sig säkra.

Men det här kan ju revolutionera hela bilstraipningen. En sådan här maskin sprejar ju färg på hela bilsidan på någon minut.

Vi tittar på många olika lösningar. Det finns också ett stort intresse från flygindustrin, där vår robot kan lägga på färgen. Eftersom vi först skannar ytan och vet om ojämnheter, så har vi inga problem med ojämna ytor, som annars kan vara svåra att screentrycka. Tanken svindlar när vi tänker på vad det här kan användas till. Framför allt med tanke på att vi från början bara hade tänkt att färgen skulle hålla ett par veckor. Vi tänkte det för att skriva ”Nygifta” och andra kampanjtexter på bilarna. Men nu vet vi att det är helt annan hållbarhet vi talar om – och vi har löst problemet med att få bort trycket igen.

 

Läs vidare

Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!

Nu är nummer 578 av Sign&Print på väg ut i brevlådorna! Årets sista nummer har tema Skyltproduktion. Trevlig läsning önskar redaktionen! 

FotoJet---2024-12-11T145923.534

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

Ahlsells nya tryckeriverksamhet – vill växa genom förvärv

Ahlsell gör en strategisk satsning på tryckeri, profil- och presentreklam. Det tekniska handelsföretaget har för avsikt att växa genom uppköp av liknande verksamheter. Nu startar man en ny yrkesbutik i Dalarna med tryckeri och fler liknande initiativ är på gång.

FotoJet---2024-12-06T144347.150

Senaste nytt

Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!

Nu är nummer 578 av Sign&Print på väg ut i brevlådorna! Årets sista nummer har tema Skyltproduktion. Trevlig läsning önskar redaktionen! 

FotoJet---2024-12-11T145923.534

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx