London Book Fair är väldigt annorlunda än den folkfest som den svenska bokmässan är. I London görs det affärer mellan den som har en titel och den som önskar köpa den.
I mitten av all kommers stod det svenska förlaget Max Ström, som i år speciellt lyfte fram sin bok om Abba. I en stor monter på annan plats fanns Max Ströms ägare, Bonniers, som har så mycket verksamhet i England så att ingen, som inte redan vet, hade kunnat gissa att det inte var ett engelskt förlag.
Clickable paper
Ricoh ställde ut för första gången. De visade dels sitt Clickable Paper, dels en lösning med interaktiva instruktionsböcker. Det första, som vi såg i demoversion på Drupa, närmar sig nu ett förverkligande. Ett osynligt mönster läggs in i bilden, som gör att du, när du håller mobilen med en speciell app öppen, får se en film eller på annat sätt kan välja att kopplas till mer information. Roger Christiansen visar en bok om fiske, där en del av bilderna är clickable.
– Än så länge måste du skicka bilderna till oss för att göras interaktiva. Men när vi släpper en öppen version av mjukvaran kommer tryckerierna själva att kunna göra bilderna interaktiva – oavsett om de trycker med offset eller digitalt. Först ut till det senare blir troligen den holländska tidskriften De Zaak, som sedan augusti 2013 har haft interaktiva bilder och annonser i vartenda nummer.
Ricoh visade även sin interaktiva mapp. Ricoh Education trycker något som liknar en offertmapp åt dig. Men i mappen finns en tunn plattskärm som visar en information eller marknadsföring. Ricohs interaktiva mapp kostar knappt fyra euro. Då har den också en kontakt så att du kan ladda batteriet och ladda in nya filmer i den lilla skärmen, som är 10-12 cm i diameter.
Böckerna drar
På London Book Fair finns säkert över hundra montrar med utställare som erbjuder att göra Epub av böcker – eller på annat sätt digitalisera och göra interaktivt. Även om den tryckta boken är helt dominerande, så märks det att de digitala böckerna är på väg. Men även de utgivare som är väldigt starka på digitala böcker, väljer att lyfta fram sina tryckta böcker. Det är nämligen tydligt att i de montrar där det bara finns bildskärmar och roll-uper, där finns inga besökare. Ju fler böcker, ju fler besökare. Och en bok drog mer än de andra. Det är Xu Bings bok ”Book from the Ground”. Han har skrivit en hel roman med bara symboler. Den behöver inte översättas utan kan läsas på alla språk. Genialisk.