Reklaminvesteringarnas andel av BNP minskar

PUBLICERAD: 15 april 2014
UPPDATERAD: 14 november

Under 2013 uppgick totala reklaminvesteringar i Sverige till nära 65,6 miljarder kronor vilket innebär en tillbakagång på 2,4 procent gentemot 2012. Det skriver IRM i sin senaste rapport Svensk Reklammarknad 2013.

Rapporten ger en översikt över reklamåret 2013. IRM:s stora reklamkaka, de totala reklaminvesteringarna, inkluderar köp av medieutrymme, investering i övrig marknadskommunikation samt produktionskostnader.

Det finns ett starkt samband mellan reklaminvesteringarnas utveckling och BNP-utvecklingen. När det går bra för företagen får de mer pengar att investera i reklam. Sedan millennieskiftet har reklaminvesteringarna haft en sämre utveckling än BNP och det är tydligt att under de två senaste åren har glappet mellan BNP-utvecklingen och reklaminvesteringen ökat ytterligare.

Sett över en längre tid så minskar reklaminvesteringarnas andel av BNP förklarar IRMs vd Madeleine Thor. Den strukturella förändringen från print till digitalt kan vara en förklaringsvariabel, annonsörernas utökade kommunikation via egna kanaler en annan.

 

Läs vidare

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w

Nordvalls Etikett i partnerskap med utländska producenter

Nordvalls Etikett AB har slutit ett samarbetsavtal med holländska Geostick och franska Stratus Packaging. Bakgrunden till samarbetet är att bibehålla och stärka gemensamma marknadsandelar på en kraftigt konkurrensutsatt marknad.
Vid frågor om bilden, skriv till: christian.andersson@apeloga.se

Senaste nytt

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2