Strömberg, som levererar lösningar för kommunikation, lagerhantering och distribution, fördjupar sitt samarbete med den grafiska leverantören Primotek. Samarbetet gäller utveckling av tjänster och produkter inom grafisk produktion.
1997 startade Strömberg sin satsning på digitaltryck och idag, 17 år senare, har print vuxit till en av de viktigaste hörnstenarna i företaget. Företaget meddelar att de ser en kraftig tillväxt och de två senaste åren har man investerat över 20 miljoner kronor i print-enheten.
– Redan förra året investerade vi i två stycken Igen 150 till vår printavdelning och nu fördjupar vi samarbetet inom affärsutveckling så att vi får ännu större utväxling av vårt partnerskap, säger Rob Peart som är inköpschef på Strömberg.
Strukturomvandlingen i den grafiska branschen gör att skiftet från offset till digitaltryck går allt snabbare. För Strömberg innebär det allt färre trycksaker på lagerhyllorna och mer som trycks direkt vid distributionstillfället.
– Det handlar om upplagor ända upp till 15 till 20 tusen exemplar som aldrig hamnar på en hylla utan trycks digitalt, ofta helt individanpassade, för att gå direkt till distribution, säger Rob Peart.
För Primotek innebär det fördjupade samarbetet att man kan lägga ännu större fokus på att hjälpa Strömberg att utvecklas.
– Vi ser det här som ett rent partnerskap och vi vet att om vi är en leverantör som hjälper Strömberg att lyckas så kommer samarbetet att bli långvarigt.