Markant positivt första kvartal på mediemarknaden

PUBLICERAD: 8 maj 2014
UPPDATERAD: 14 november

Efter fem tuffa kvartal så vände mediemarknaden under det sista halvåret 2013 till positiv tillväxt. Men ökningen var beskedlig och uppgick till under en procent. Nu i det första kvartalet 2014 visar mediemarknaden återigen en markant tillväxt. Tillväxten blev 2,3 procent vid en jämförelse mellan det första kvartalet 2014 och samma period i fjol.

– Det är roligt att marknaden återvänt till högre tillväxtnivåer, säger IRM:s vd Madeleine Thor. Vi förväntar oss fortsatt positiv tillväxt på mediemarknaden under 2014.

Som tidigare så är det internetreklamen som drar upp tillväxten, ökningen för kategorin som helhet uppgår till drygt 12 procent relativt det första kvartalet 2013. Detta är ett styrkebesked i en kategori som omsätter så mycket som 2,2 miljarder kronor under det första kvartalet. Displayannonseringen har dessutom återvänt till tvåsiffrig tillväxt, något som kategorin inte haft sedan 2010.

Mobilmarknadsföringen hade den starkaste tillväxten, över 90 procent relativt det första kvartalet 2013. Andra kategorier som visar tillväxt är bio, radio, TV, gratistidningar och gratistidskrifter. Dagspress, bilagor och fackpress visar dessutom minskande tapp relativt förra året.

 

 

 

Senaste nytt

Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Boka in den 7–9 oktober 2025 i kalendern redan nu. Då är det återigen dags för den största mässan och mötesplatsen i den grafiska branschen: Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm.

SPS kollage
Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

SPG erövrar nytt tryckeri

40 anställda får gå när produktionen flyttas.

Screenshot
SPG erövrar nytt tryckeri

Bording gör miljonförluster

Bording har beslutat att lägga ner stora delar av sin produktion i Sverige, vilket Sign&Print tidigare rapporterat om. Nu har siffrorna för 2024 släppts och bolaget visar en förlust på nästan 4,9 miljoner kronor.

1750154275161
Bording gör miljonförluster

Nu är utomhusreklam mätbart

Inbyggda 3D-sensorer kan tillsammans med AI-analys mäta hur många som passerar både tryckt och digital utomhusreklam och hur länge de tittar.

Skärmavbild-2025-07-01-kl.-10.33.07
Nu är utomhusreklam mätbart

Läs vidare

Miljardskulder – Landa försöker undvika konkurs

Israeliska digitalpresstillverkaren Landa Digital Printing har ansökt till domstol om att avbryta rättsliga förfaranden kopplat till deras akuta ekonomiska kris. Bolaget har skulder motsvarande nästan fem miljarder svenska kronor.

Landa_01 (1)
Miljardskulder – Landa försöker undvika konkurs

Xerox köper Lexmark i miljardaffär

– Med förvärvet av Lexmark placerar sig Xerox nu bland de fem största inom alla stora utskriftssegment, säger Steve Bandrowczak, vd för koncernen.

FotoJet---2025-07-02T104600.160
Xerox köper Lexmark i miljardaffär

Hon blir ny förhandlingschef för Grafiska Företagen

– Något som sticker ut är hennes kombination av erfarenhet, pondus och energi, säger Eva Glückman, vd på Grafiska Företagen.

32b7d220-c858-4884-8c5f-a5f1aaacbd5f
Hon blir ny förhandlingschef för Grafiska Företagen

Förvärv: "Största producenten av trycksaker i Norge och Sverige"

Norska Ålgård Offset förvärvar Ruter AB i Laholm med dotterbolaget Ruter Vellinge.

FotoJet---2025-06-30T152321.363
Förvärv: ”Största producenten av trycksaker i Norge och Sverige”