Durst jagar hastighet

PUBLICERAD: 22 maj 2014
UPPDATERAD: 22 maj

Hans Molander, Kurt Adlén

Fespa: – Kunderna jagar snabbare maskiner. De behöver inte nödvändigtvis kunna producera mer på månadsbasis, men de ska kunna ta fram mycket på kort tid, säger Barbara Schulz, som sedan ett år tillbaka är vd för Dursts stora fabrik i södra Österrike.

– En rapport från Infotrend visar att 60 procent av det som beställs hos sign-företagen ska vara levererat inom 24 timmar.

En maskin som ska tillgodose det här behovet, är nya Rho P10 HS 200/250. HS står för high speed och 200/250 står för möjlig materialbredd i cm. Maskinen sägs kunna producera 400 kvm per timme. Genom att man fått ner droppstorleken till 10 picoliter (kan också köras med 15 picoliter per droppe) så har upplösningen hamnat på 1000 dpi.

Det är HS (high speed) i namnet som reflekterar den höga hastigheten. Samma modellbeteckning, utan HS, levererar 240 kvm/timme. Skillnaden är att HS-maskinen har dubbelt så många printhuvuden. De har också en led härdning i kombination med konventionell uv-tork. Led-torken får ytan på dropparna att stelna, så att man kan arbeta med den höga hastigheten. Sedan avslutas härdningsprocessen med uv-torkning.

Rho P10 HS kan också använda sig av Dursts system för variabel droppstorlek – något som speciellt är användbart vid de högra hastigheterna.

1300 kvm/timme

Fespa är ju inte en förpackningsmässa, men Durst passade ändå på att berätta att de nu har en maskin, Rho 1300, som printar direkt på wellpapp med 1300 kvm i timmen. Företaget sparar kostnaden för att först trycka på ett ark och sedan laminera det på wellpappen. Maskinbredden är 2,5 meter, vilket är en standardbredd för wellpapp.

Framför Rho P10 HS på bilden ser vi Hans Molander (till höger), som säljer Durst i Sverige, Norge och Finland. I mitten står uppfinnaren Kurt Adlén från Green Lite i Norrköping. Till vänster har vi Johan Pettersson, som är ny säljchef på AGI.

 

Läs vidare

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Graphic Profile: ”Nu är vi med bland de större drakarna”

Graphic Profile i Motala har flyttat till större lokaler och investerat i två skärbord och en planprinter. Den kraftigt förstärkta kapaciteten gör att de kan utmana större konkurrenter om jobben.
– Zündborden är själen i verksamheten där allting passerar, säger Tom Jacobsson, vd och delägare.
GP1

Senaste nytt

Högpresterande inkjetpress i strålkastarljuset hos Kodak

Kodak kommer visa upp en mängd produkter som är konstruerade för att hjälpa tryckerier att bli mer lönsamma när branschen förändras.
Kodak_drupa-2024-booth_

Alvöen förstärker teamet efter ökad orderingång

Alvöen är inne på sitt femte verksamhetsår i Sverige och utvecklingen har gått i snabb takt. Nästa steg är att stärka serviceteamet och utöka lokalerna utanför Borås. 
alvoen_kennethnilsson ver 2

Vilda maskinnyheter från Ricoh

Med en drake, en örn och en jaguar låter Ricoh besökarna få en virtuell och högteknologisk naturupplevelse i österländsk miljö i sin monter på Drupa.
webb-ricoh

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke