Xeikon Café drog förpackningsfolk

PUBLICERAD: 28 maj 2014
UPPDATERAD: 14 november
xeikon_cafe
Daniel Augustin, skandinavisk marknadschef, flankerad av Claes Rydman (th) och Mats Edén (tv).

Konceptet Xeikon Café, ett event där Xeikon visar helhetslösningar för olika applikationer för kunder och samarbetspartners, togs till nya höjder i årets upplaga som hölls på huvudkontoret i Antwerpen. Eventet, som även innefattade en mässdel, sträckte sig över tre dagar och hade runt 500 deltagare. Här hade Xeikon riggat upp sex olika produktionslösningar inom digitalt förpackningstryck, etikettryck, in-mold labeling (IML), heat transfer och bipacksedlar.

I kombination med de sex produktionslinorna visade Xeikon och deras samarbetspartners även konverteringslösningar för inline-, nearline- och offlinebruk. Bland Xeikons partners återfanns danska Grafisk Maskinfabrik som bland annat arbetar med lösningar för självhäftande etiketter.

Flera seminariespår hölls också under dagarna där besökare kunde få ta del av den senaste tekniken eller speciallösningar. Under ett föredrag med affärsinriktning förklarade Xeikon-kunder hur de upplevt att digital teknik förändrat spelplanen för deras affärer. Enligt kunderna har den digitala tekniken bland annat inneburit en djupare integration mellan kund och tryckeri, vilket är en fördel för båda parter.

Fokus på digitalt förpackningstryck
Enligt Xeikons skandinaviske marknadschef Daniel Augustin har Xeikon sedan Fespa 2013 fokuserat särskilt på digitalt förpackningstryck. Det är en marknad som växer kraftigt. Xeikon har en rad lösningar för denna typ av applikationer, i synnerhet 3000-serien, som är en simplex-maskin som kan fås i tre produktionshastigheter och i två bredder (se faktarutan). Befintliga modeller kan uppgraderas, vilket gör att man kan gradvis öka produktiviteten efter hand som behovet uppstår.

Med tekniker som QA-I-toner som är godkänd för användning med torra livsmedel, och Durable Cleartoner, en digital skyddslack som även kan användas partiellt, har Xeikon lösningar som är särskilt attraktiva för läkemedels- och livsmedelsindustrin. Med dessa lösningar går det att producera förpackningar som både är tåliga och håller hög tryckkvalitet.

Med en annan Xeikon-toner, ICE, ska det gå att bredda applikationsutbudet eftersom fixeringstemperaturen bara behöver ligga på 85 grader. Det ger bland annat möjlighet för att trycka på en rad material som tidigare endast kunde köras i andra trycktekniker. Främst handlar det om material som ska värmebehandlas i den efterföljande produktionsprocessen. På Xeikon Café visade man hur man körde på ett plastmaterial från Treofan som sedan kan användas för så kallad in-mold labeling som används i plastbyttor, spannar, behållare med mera.

Xeikon har dessutom utvecklat sitt stanskoncept Vectorizer. I detta kan stansinformation hämtas från en pdf-fil och i samband med med tryckningen körs denna information ut på trycksaken som en streckkod. Därefter kan en laserstans läsa in koden strax innan materialet läggs i laserstansen. Med Vectorizer vill Xeikon möta den ökande efterfrågan på versionering, kampanjförpackningar och etiketter i små serier med mera.

>> Läs hela artikeln i nästa nummer av tidningen AGI.

 

Läs vidare

Lundbergs grafiska lämnar över Komori till ny återförsäljare

De tar över distributionen för märket.

Kenneth-Nielsen

Stockholmstryckeri vinner Årets Lokala industriföretag

"Hos oss blir man väl bemött oavsett om det handlar om att trycka 500 kuvert eller om man vill beställa nåt jättestort."

Stefan-Ekblom

Produktion av grafiskt papper ökar: "Effekten väntas inte bestå"

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent ifjol. Men Skogsindustrierna tror att utvecklingen kommer brytas.

Charlotte-Dickens

NIZE equipment visar Nyala 5

Vill du uppleva all high-end-teknologi från NIZE Equipment på nära håll? Nu har du chansen! Under två dagar bjuder återförsäljaren in till öppet hus på sitt democenter där du kan komma riktigt nära och se maskinerna i aktion.

nize_fespa_02

Senaste nytt

Lundbergs grafiska lämnar över Komori till ny återförsäljare

De tar över distributionen för märket.

Kenneth-Nielsen

Agfa lanserar kompakt skrivare i Anapurna Ciervo-serien

Agfa utökar med en kompakt, men ändå mångsidig, maskin.

Anapurna-Ciervo-H2500_PR

Stockholmstryckeri vinner Årets Lokala industriföretag

"Hos oss blir man väl bemött oavsett om det handlar om att trycka 500 kuvert eller om man vill beställa nåt jättestort."

Stefan-Ekblom

Produktion av grafiskt papper ökar: "Effekten väntas inte bestå"

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent ifjol. Men Skogsindustrierna tror att utvecklingen kommer brytas.

Charlotte-Dickens