Nästa generations Prosper är här

PUBLICERAD: 12 juni 2014
UPPDATERAD: 12 juni

configurations24320-385x248

Kodak har utvecklat en ny konstruktion för sin inkjetlösning Prosper, som nu släpps i en version som heter 6000. Det kommer att finnas två modeller av 6000-serien – C och P.

C står för Commercial, medan P står för Production och är en fingervisning om hur de båda modellerna är tänkta att användas. Commercial ska klara högre ytvikter och vara bättre på färgtäckning, medan Production är framtagen för lägre ytvikter och låg till mediumhög färgtäckning.

6000-modellen ska enligt Kodak vara 2,5 gånger så kvick jämfört med den tidigare generationens Prosper-lösning. Produktionshastigheten ligger på 300 meter per minut, lite beroende av vilket papper som används. En särskild torkenhet gör att Prosper 6000 C kan printa på bestrukna papperskvaliteter, både halvgloss och gloss, i upp till 270 gram i hastigheten 200 meter per minut. P-modellen ska klarar 100 meter per minut på glosspapper.

I den offsetliknande konstruktionen har man bland annat fokuserat på att få fram en bättre pappersbana för att undvika misspass och andra pappersrelaterade problem. Likaså har man vidareutvecklat sitt automatiska registersystem.

Alla digitaltrycksleverantörer forskar intensivt på att utveckla sina färgerbjudanden. Ett fokusområde är pigment. Att minska pigmentstorleken ger ett bättre flöde i munstyckena, jämnare färgpåföring och därmed bättre färgåtergivning och större färgrymd. Dessutom kan man då också få ner bläckanvändningen. Kodak menar att man med deras nanofärgteknik kan producera DR-kampanjer på glosspapper 30 procent billigare än traditionella tonerbaserade maskiner.

Prosper kommer att erbjudas med upp- och avrullare från GSS, EMT eller Hunkeler. Utöver detta kan maskinen installeras i L- eller U-form för att passa in rent fysiskt i tryckhallen.

Med Prosper 6000 bibehåller Kodak även sitt fokus på tidningsmarknaden. Företaget menar att publicister måste tänka i nya banor när det gäller produktion och distribution av sina papperstidningar. Om kostnadsstruktur och den högre produktionshastigheten i 6000 kan bidra till ett genombrott här får tiden utvisa.

Prosper 6000 kommer att släppas kommersiellt under hösten 2014.

Läs vidare

Reducera manuella steg i arkbaserad bokproduktion

För närvarande finns det många manuella steg i arkbaserad bokproduktion. Det vill Müller Martini förändra med den nya Starbook Sheetfolder från systerbolaget Hunkeler.
hunkeler-starbook

Tilde Tryck flyttar till häststall med ny digitalpress

Tilde Tryck har lämnat Arvika för byn ”Byn”. Till ladan på landet har Veronica Borg inte bara tagit med sig sin nästan 200 år gamla tryckpress utan även en ny digitalpress.
Tildetryck1

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Här är de nominerade i Packnorth Award

Juryn i Packnorth Award 2024 är nu klar med sitt arbete.
FotoJet---2024-09-27T132418.775

Senaste nytt

Gop lanserar nytt återvinningskoncept

Materialleverantören Gop har inlett samarbete med flera skandinaviska återvinningspartners och presenterar nu konceptet go Circular. Det innebär att kunderna kan returnera de flesta plastbaserade material för återvinning. 
go-circular-rasmus-martin-pressbild

PWA:s förändringsvåg: "Det ska inte vara stiltje i en förening"

Projektledaren Maria Olsson om: ✔ En mässa per år från 2026 ✔ Utbyggt showroom ✔ Tillströmning av ny typ av medlemmar ✔ Namnbytet
Maria-pwa-beskuren

Reducera manuella steg i arkbaserad bokproduktion

För närvarande finns det många manuella steg i arkbaserad bokproduktion. Det vill Müller Martini förändra med den nya Starbook Sheetfolder från systerbolaget Hunkeler.
hunkeler-starbook

Signcomchef ansluter till Signcore

– Jag tycker kanske att vår största leverantör Mimaki inte fått det genomslag på maskinsidan som varumärket förtjänar, säger Mattias Söderberg, som rekryterats till återförsäljaren Signcore.
DSC_4560