Skogen går bra – men tryckpapper fortsatt ner

PUBLICERAD: 25 juni 2014
UPPDATERAD: 14 november
Foto: Heléne Grynfarb
Foto: Heléne Grynfarb

Exportvärdet för skogsindustriprodukter steg med 4 procent till 31 miljarder kronor under första kvartalet 2014. Framförallt är det värdet av exporten av sågade trävaror och massa som stiger.

Samtidigt har investeringar om sammanlagt drygt 5 miljarder kronor aviserats inom massa- och pappersindustrin hittills i år.

Det visar Skogsindustriernas kvartalsrapport ”Så går det för skogsindustrin”.

– Det är glädjande att delar av svensk pappersproduktion – förpackningsmaterial och hygienpapper – nu åter ligger på samma produktionsvolymer som rådde innan finanskrisen 2008. Men bilden är blandad. Produktionen av grafiska papper, framförallt tidningspapper, fortsätter att minska, säger Skogsindustriernas vd, Carina Håkansson.

Mönstret från andra halvåret 2013 har fortsatt under inledningen av 2014. Massa, förpackningspapper, hygienpapper och sågade trävaror är ljuspunkter. Grafiska papper tynger.

Totalt minskar pappersproduktionen som en följd av att tidigare aviserade stängningar av tidnings- och magasinspappersmaskiner genomförts.

Läs vidare

Vd-byte och produktnyheter hos Horizon

Horizon Nordic kom till Sign&Print-mässan inte bara med produktnyheter utan även med en ny vd vid rodret. Det som var sig likt var fokuset på efterbehandlings- och automationslösningar.
Horizon 4

Jako tryckeri flyttas – nya ägaren centraliserar

Jako tryckeri i halländska Torup ska stängas. I stället ska all verksamhet samlas tio mil bort hos ägaren Nilssons tryckeri i skånska Bjärnum utanför Hässleholm.
DSC_4406

Antalis trycker på gröna alternativ

Den grafiska branschen har en del att göra när det gäller klimatpåverkan. Det vill Antalis vara med och ändra på. I sin monter under Sign&Print-mässan var det mycket som kretsade kring hållbara materialval.
Antalis 2

Färska nyheter och försäljningar hos Plockmatic

När Plockmatic summerar årets Sign&Print Scandinavia så omfattar det flera maskinförsäljningar.
– Jag har inte hunnit räkna än, men det är ett gäng, säger Tommy Jönsson, försäljningschef på Plockmatic Sverige.
Plockmatic 1

Senaste nytt

Hexis ger kunderna makten över laminaten

I Hexis monter var det stort fokus på skyddsfilmer i serien Bodyfence under Sign&Print. Företaget hade bilar både utanför och innanför entrén till Kistamässan. De visade också inredningsvinyler, folier och laminat. 
FotoJet

Vd-byte och produktnyheter hos Horizon

Horizon Nordic kom till Sign&Print-mässan inte bara med produktnyheter utan även med en ny vd vid rodret. Det som var sig likt var fokuset på efterbehandlings- och automationslösningar.
Horizon 4

Jako tryckeri flyttas – nya ägaren centraliserar

Jako tryckeri i halländska Torup ska stängas. I stället ska all verksamhet samlas tio mil bort hos ägaren Nilssons tryckeri i skånska Bjärnum utanför Hässleholm.
DSC_4406

Scandraft hjälper kunderna komma igång med DTF

Återförsäljaren Scandraft visade sitt utbud av material för bild- och dekorproduktion. Men man tryckte lite extra på sitt startkit för att komma igång med Direct to film-tryck på textil.
DSC_4449