AGI övertar utgivningen av Cap & Design

PUBLICERAD: 1 juli 2014
UPPDATERAD: 14 november

capdesign-crop2

Den 1 juli 2014 tog AGI Publishing House över utgivningen av Cap & Design från IDG.

Tidningarna AGI och Cap & Design följdes tätt åt i början. Cap & Design beskrev formgivningen och AGI den grafiska produktionen. När formgivningen sedan breddades med många nya medier, växte tidningarna ifrån varandra.

– De ska fortsätta att utvecklas var för sig, säger AGIs publisher Peter Ollén. Medan AGI har sitt fokus på tryckta medier så ska Cap & Design beskriva formgivningen till alla medier.

– Vi ska vara väldigt rädda om det förtroende som Cap & Design har hos sina läsare. Därför ska vi inte ta bort någonting. Däremot vill vi gärna sprida AGIs kunnande kring medieteknik, så att Cap & Design även kan handla om teknik- och materialval för tryck, storformat och digital signage. Vi vill också tillföra AGIs kunskap om produktion av direktreklam i tryckt och digital form.

– På samma sätt hoppas vi att Cap & Designs redaktionella kunskap kan komma AGIs läsare mer till del med gemensamma temanummer, seminarier och awards. Helt klart kommer samarbetet också att styrka oss i planeringen av Sign & Print mässan, som hålls i Kista i februari 2015.

– Från 2015 kommer vi att utöka antalet utgåvor av Cap & Design med 33 procent. Redan i år kommer vi dock att utöka antalet sidor. Antalet grafiska formgivare är i dag fler än någonsin, så det finns all anledning att satsa inom det här området, säger Peter Ollén.

– Vi är glada över den här affären. Det var viktigt för oss att hitta en ägare som långsiktigt vill satsa på tidningen. Med AGI som ny hemmahamn är detta garanterat. IDG kommer fortsatt att driva eventet Inhousedagen och närmast står Inhousedagen Stockholm i september på agendan, säger Christer Björkin, VD IDG.

 

Christer Björkin Peter Ollén

VD, IDG VD, AGI

AGI Publishing House AB är ett medarbetarägt förlag som ligger i Malmö. Förlaget ger ut tidningen AGI Grafiskt Forum och webbsajten 3dp.se, för professionella användare av 3d-skrivare. I Norge ger förlaget ut AGI Norsk Grafisk Tidskrift. Dessutom produceras tekniska artiklar till danska och finska tidningar. AGI arrangerar Sign & Print mässorna i Sverige, Norge och Danmark. AGI är också huvudägare i Fridtjuv – en sajt där skolorna för en fast månatlig kostnad får tillgång till alla läromedel i digital form.

 

 

 

Läs vidare

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Swissqprint visar hela produktlinjen

Mycket vatten har flutit under broarna sedan Drupa arrangerades senast för åtta år sedan. Swissqprint, som har sitt huvudkontor vid Rhens västra sida i Schweiz, kommer på årets mässa att visa de innovationer som utvecklats under de åren.
swissqprint-fespa

För få utbildas – "Läget börjar bli kritiskt"

Att för få utbildas pekas ut som ett stort orosmoln för den grafiska industrin. Det gör att antalet som rekryteras utan formell utbildning för branschen ökar.
0023_210921

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)