Adresserad DR på nedgång i Storbritannien

PUBLICERAD: 14 augusti 2014
UPPDATERAD: 14 november

Enligt en ny rapport från brittiska Ofcom, som motsvarar svenska Post- och telestyrelsen, PTS, har adresserad direktreklam sjunkit med 17,1 procent de senaste fem åren i Storbritannien.

Under förra året spenderades 1,5 miljarder pund på adresserad DR, inklusive produktion och porto. Det är en nedgång med 5,1 procent jämfört med 2012 och 17,1 procent lägre än 2009.

Sett till hela marknadsföringskakan krymper också DR. 2009 stod DR för 17,8 procent av all marknadsföring, 2013 hade siffran krympt till 14,1 procent.

Detaljhandeln är fortfarande den största DR-köparen i Storbritannien på 28,7 procent, men den största ökningen står telekom för. Denna sektor har ökat sina DR-inköp med 40 procent sett över en femårsperiod.

Av alla adresserade utskick i Storbritannien står transaktionsprint för lejonparten, 40 procent, tätt följt av DR på 28 procent. Transaktionsprint har sjunkit i volym de senast åren. Men experter många nu att vi ser en avmattning i denna nedgång.

Läs vidare

Vd-byte och produktnyheter hos Horizon

Horizon Nordic kom till Sign&Print-mässan inte bara med produktnyheter utan även med en ny vd vid rodret. Det som var sig likt var fokuset på efterbehandlings- och automationslösningar.
Horizon 4

Jako tryckeri flyttas – nya ägaren centraliserar

Jako tryckeri i halländska Torup ska stängas. I stället ska all verksamhet samlas tio mil bort hos ägaren Nilssons tryckeri i skånska Bjärnum utanför Hässleholm.
DSC_4406

Antalis trycker på gröna alternativ

Den grafiska branschen har en del att göra när det gäller klimatpåverkan. Det vill Antalis vara med och ändra på. I sin monter under Sign&Print-mässan var det mycket som kretsade kring hållbara materialval.
Antalis 2

Färska nyheter och försäljningar hos Plockmatic

När Plockmatic summerar årets Sign&Print Scandinavia så omfattar det flera maskinförsäljningar.
– Jag har inte hunnit räkna än, men det är ett gäng, säger Tommy Jönsson, försäljningschef på Plockmatic Sverige.
Plockmatic 1

Senaste nytt

Hexis ger kunderna makten över laminaten

I Hexis monter var det stort fokus på skyddsfilmer i serien Bodyfence under Sign&Print. Företaget hade bilar både utanför och innanför entrén till Kistamässan. De visade också inredningsvinyler, folier och laminat. 
FotoJet

Vd-byte och produktnyheter hos Horizon

Horizon Nordic kom till Sign&Print-mässan inte bara med produktnyheter utan även med en ny vd vid rodret. Det som var sig likt var fokuset på efterbehandlings- och automationslösningar.
Horizon 4

Jako tryckeri flyttas – nya ägaren centraliserar

Jako tryckeri i halländska Torup ska stängas. I stället ska all verksamhet samlas tio mil bort hos ägaren Nilssons tryckeri i skånska Bjärnum utanför Hässleholm.
DSC_4406

Scandraft hjälper kunderna komma igång med DTF

Återförsäljaren Scandraft visade sitt utbud av material för bild- och dekorproduktion. Men man tryckte lite extra på sitt startkit för att komma igång med Direct to film-tryck på textil.
DSC_4449