Enligt en ny rapport från brittiska Ofcom, som motsvarar svenska Post- och telestyrelsen, PTS, har adresserad direktreklam sjunkit med 17,1 procent de senaste fem åren i Storbritannien.
Under förra året spenderades 1,5 miljarder pund på adresserad DR, inklusive produktion och porto. Det är en nedgång med 5,1 procent jämfört med 2012 och 17,1 procent lägre än 2009.
Sett till hela marknadsföringskakan krymper också DR. 2009 stod DR för 17,8 procent av all marknadsföring, 2013 hade siffran krympt till 14,1 procent.
Detaljhandeln är fortfarande den största DR-köparen i Storbritannien på 28,7 procent, men den största ökningen står telekom för. Denna sektor har ökat sina DR-inköp med 40 procent sett över en femårsperiod.
Av alla adresserade utskick i Storbritannien står transaktionsprint för lejonparten, 40 procent, tätt följt av DR på 28 procent. Transaktionsprint har sjunkit i volym de senast åren. Men experter många nu att vi ser en avmattning i denna nedgång.