Canon klättrar i "grön" ranking

PUBLICERAD: 14 augusti 2014
UPPDATERAD: 14 november

Canon har stigit till 26:e plats i Interbrands senaste lista Best Global Green Brands, från 30:e plats 2013. Interbrands rapport uppmärksammar Canons hållbara arbetsmetoder 2012, vilket bland annat inkluderar minskningen av koldioxidutsläppen i produkternas hela livscykel med nästan tre gånger företagets mål.

Interbrands årliga rapport Best Global Green Brands bygger på konsumentundersökningar om skillnaden mellan ett varumärkes miljömässiga prestanda och konsumenternas uppfattning om den prestandan.

I Canons fall har konsumenternas uppfattning förbättrats och skillnaden har minskat till siffran +3,8 från +6,56 år 2013. Bland annat har 310 000 ton använda servicekassetter har samlats in sedan 1990, något som minskat koldioxidutsläppen med cirka 450 000 ton och vilket medför att 201 000 ton nya resurser inte har behövt användas.

– Vårt engagemang för hållbarhet hjälper oss att ge våra kunder ett mervärde när vi kan bemöta deras egna affärs- och hållbarhetsmål. Vi knyter an till samhället genom våra produkter och lösningar för att fånga, dokumentera och registrera världen i bild och text. Hållbarhet är en medveten strategi för Canon och djupt inbäddat i vår kultur, liksom i vår strategi för hur vi gör affärer, säger Linda Elmén, hållbarhetschef på Canon.

Det är bara de företag som finns med i Interbrands årliga lista Best Global Brands som tas i beaktande för rapporten Best Global Green Brands. För att kunna bli ett av de 50 Best Global Green Brands måste organisationerna prestera bra både när det gäller miljömässiga prestanda och hur konsumenterna uppfattar den.

Senaste nytt

Canon skrotar franchisemodellen – "Förändring är nödvändigt"

Canon Svenska signalerar stora förändringar:
✔️Franschisemodellen avvecklas ✔️Ny partnerstruktur ✔️Fokus på tillväxt

Christer Byfors -43
Canon skrotar franchisemodellen – ”Förändring är nödvändigt”

Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Torsdagen den 13 november kl. 09.00 (CET) arrangerar Xeikon ett kostnadsfritt webbinarium på engelska med titeln "Why is toner technology here to stay for label and packaging printing". Webbinariet arrangeras i samarbete med vår systertidning Packnews.

Frank-Jacobs-900x600-1
Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

I maj nästa år hålls Fespa. Mässan har temat ”The place for experts” som ska betona Fespa som global mötesplats för expertis, affärsutveckling inom tryck och visuell kommunikation. I veckan presenterades två nya delmässor som kommer lanseras i Barcelona.

FotoJet---2025-11-05T132301.202
Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

Kongsberg lanserar lösning för mer automatisk skärning

Kongsberg tillkännager semiautomatisk "Smart Material Handler" som förlänger det befintliga skärbordet.

KongsbergPCS_SmartMaterialHandler-scaled
Kongsberg lanserar lösning för mer automatisk skärning

Läs vidare

Nu är nya Sign&Print här!

Nu kommer nya Sign&Print varm från tryckeriet! Årets sista nummer innehåller en 28 sidor stor mässrapport från Sign&Print Scandinavia.

583
Nu är nya Sign&Print här!

Klassiskt skånskt bokbinderi i konkurs

Företaget har hamnat på obestånd.

FotoJet---2025-09-22T110803.590
Klassiskt skånskt bokbinderi i konkurs

Marabu visar kraftfull flatbädd på Öppet hus

Den grafiska återförsäljaren bjuder in till Öppet hus i Malmö den 12 november för att visa upp det senaste inom digitaltryck och produktionslösningar. 

DSC_2249
Marabu visar kraftfull flatbädd på Öppet hus

Storaffär skapar produktmediajätte

Det norska familjeägda produktmediabolaget Idé House of Brands har undertecknat en avsiktsförklaring (LOI) om att förvärva det svenskbaserade Wackes, för att etablera Europas största distributör av produktmedia.

Wackes
Storaffär skapar produktmediajätte