Så förändrar digitaltrycket förpackningsmarknaden

PUBLICERAD: 28 augusti 2014
UPPDATERAD: 14 november

infotrends_bob_leahy

Enligt Bob Leahey på amerikanska analysföretaget Infotrends kommer de nya digitalpressarna i B2- och B1-format att förändra marknaden för förpackningstryck.

Det kommer inte att säljas många maskiner, menar han. Runt ett tiotal årligen handlar det om. Men användarna kommer att maximera produktionstiden för att rättfärdiga inköpspriset. Vi kommer att få se grafiska tjänsteleverantörer som tar sig in på helt nya marknader med tryck på flaskor, wellpapp-applikationer med mera. Maskinerna kommer även att vara intressanta utanför den grafiska branschen, främst livsmedelsföretag och konverterare.

Digitaltryck är idag en etablerad teknik inom förpackningssektorn, främst för etikettryck. De största aktörerna på smalbanig digital produktion är företag som HP Indigo och Xeikon. Men i och med Drupa 2012 började denna bild förändras. Flera leverantörer lanserade arkbaserade B2-maskiner för förpackningstryck. Idag finns det runt tjugo B2-installationer för förpackningstryck globalt sett, och många är fortfarande i betatest.

En sak som dessa nya digitala förpackningspressar har gemensamt är ett högt inköpspris. De flesta ligger på runt sju miljoner kronor, några upp emot 30 miljoner kronor. För det priset ger utrustningen en helt ny nivå på produktivitet och innebär en starkare konkurrens för analog teknik. Några lösningar är också utvecklade av aktörer utanför den grafiska branschen, i synnerhet företag som specialiserar sig på industriell automation inom dryckesindustrin.

Ett område som ligger bäst till för dessa större lösningar är falskartong. Nära nog 100 procent av all falskartong trycks analogt. De flesta applikationer körs i simplex. Applikationerna är främst sekundärförpackningar och man behöver därför inte oroa sig över de olika krav som ställs på förpackningar inom livsmedel. Dessutom är B2-formatet även användbart för civilgrafiska applikationer.

De första installationerna för falskartongapplikationer görs i år. Dessa innefattar bland annat HP Indigo 3000, Screen Truepress Jet SX och Océ Infinistream, som faktiskt är en B1-lösning.

Flexibla förpackningar är ett annat område med potential. Här finns det dock helt andra krav jämfört med falskartong. Materialet, ofta en tunn plastfilm, kan vara problematisk att köra i digitalpress. Eftersom flexibla förpackningar ofta används för livsmedel ställs det också höga krav på tryckfärg, alltså toner eller bläck. Men det är en mycket stor global marknad med ett värde på över 50 miljarder dollar.

Wellpapp är ytterligare ett lovande område för digitaltryck. Många stora varumärkesägare börjar förstå vikten av att kunna köra små volymer. De främsta aktörerna på maskinsidan är Bobst, Durst, HP Scitex och Inca.

AGI arrangerar den 8 oktober en heldagskonferens om digitalt förpackningstryck. Läs mer här

Läs vidare

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w

Nordvalls Etikett i partnerskap med utländska producenter

Nordvalls Etikett AB har slutit ett samarbetsavtal med holländska Geostick och franska Stratus Packaging. Bakgrunden till samarbetet är att bibehålla och stärka gemensamma marknadsandelar på en kraftigt konkurrensutsatt marknad.
Vid frågor om bilden, skriv till: christian.andersson@apeloga.se

Senaste nytt

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2