2014 har hittills varit ett bra år för tryckerikoncernen Elanders, visar koncernens senaste delårsrapport. Den positiva trenden höll i sig även under september och nyförvärvet Mentor Media fortsätter att leva upp till förväntningarna, säger Magnus Nilsson, koncernchef för Elanders.
Mentor Media kommer nu att integreras i den befintliga verksamheten och på kundsidan växer synergierna mellan Supply Chain och Print & Packaging. Det förväntas bland annat leda till ökade tryckvolymer.
• Fram till september ökade Elanders omsättning med 76 procent och uppgick till 261 Mkr.
• Rörelseresultatet exklusive engångsposter ökade till 108 (72) Mkr, en förbättring med 50 procent jämfört med 2013.
• Resultat före skatt exklusive engångsposter ökade till 81 (50) Mkr, en förbättring med 62 % mot föregående år.
• Nettoresultatet ökade till 43 (35) Mkr eller 1,72 (1,50) kronor per aktie.
• Nyemissionen som genomfördes under andra kvartalet övertecknades och inbringade 121 Mkr efter emissionskostnader.
• För helåret 2014 förutspås resultatet före skatt, inklusive engångsposter om cirka 40 Mkr, att ligga i nivå med 2013.