arifiQ visar framfötterna ”Over there”

PUBLICERAD: 12 november 2014
UPPDATERAD: 14 november

arifiq-extrasmall

Grafiska teknikutvecklaren arifiQ Development, med verksamhet i Östersund och Sollefteå, avslutar i dagarna ett inkubatorprogram i Palo Alto/Stanford där företaget fått möjlighet att undersöka möjligheterna att verka på den amerikanska tryckerimarknaden.

– Intrycken är inspirerande. Det är lätt att bli uppfylld av att allt är möjligt. Miljön kring San Francisco är väldigt öppen och samarbetsinriktad, den unika kulturen kallas ”paying it forward”, det vill säga att dela med sig och ge tillbaka. Vi har därför på kort tid kunnat bygga upp ett bra kontaktnät och har påbörjat flera konkreta och spännande samarbeten. Bland annat så genomför vi just arifiQ:s första implementering i USA,vid ett tryckeri strax utanför San José, säger Eva Rosén, ekonomi- och marknadschef på arifiQ.

arifiQ vittnar även om ett välbekant tryckerilandskap som påminner om hur grafisk industri fungerar i Sverige med samma arbetssätt, samma processer, utmaningar och strukturförändringar. Även offert- och beställningsprocessen är densamma och tryckerierna lägger ner lika mycket tid på att hantera offerter och ordrar.

– De tryckerier vi har mött har en hög förändringsvilja och är öppna för nya lösningar. Man ”lider” nog av ett ytterligare Silicon Valley-fenomen så kallat ”FOMO” (Fear of Missing Out”), vilket gynnar innovativa produkter och tjänster, säger Eva Rosén.

Läs vidare

Canon-chefen: ”Inkjet är rätt väg att gå”

Canon har under flera mässor ställt ut under mottot ”The power to move”. För Canons Jennifer Kolloczek handlar den rörelsen om ett ökat fokus på arkbaserad inkjet i höga hastigheter.

Canon Jennifer Matteus

Stort logistikföretag för tryckt kampanjmaterial byter namn

Namnbytet är ett led i att företaget under många år vuxit från att vara en distributör till att bli en fullskalig logistiker med ett komplett erbjudande av avancerade verktyg och digitala tjänster.

Fredrik_Ringstrom

PWA byter namn

Det ska branshföreningen för produktmedia heta.

DSC_9066

NIZE storsatsar med nytt inom print och skärning

Det nya året började med en stor maskinlansering – swissQprints femte generation Nyala. Sign, Print & Promotion i Oslo är en av de första mässorna som visar Nyala 5, så passa på att besöka återförsäljaren NIZE equipments monter för att kika närmare på denna flatbädd.

Nize-messe-1536x1024

Senaste nytt

Canon-chefen: ”Inkjet är rätt väg att gå”

Canon har under flera mässor ställt ut under mottot ”The power to move”. För Canons Jennifer Kolloczek handlar den rörelsen om ett ökat fokus på arkbaserad inkjet i höga hastigheter.

Canon Jennifer Matteus

Stort logistikföretag för tryckt kampanjmaterial byter namn

Namnbytet är ett led i att företaget under många år vuxit från att vara en distributör till att bli en fullskalig logistiker med ett komplett erbjudande av avancerade verktyg och digitala tjänster.

Fredrik_Ringstrom

Mimaki om Montera får välja

Montera har satsat på Mimaki i maskinparken. De har både en planskrivare och en riktigt bred storformatsskrivare. Det gör att de kan producera många olika typer av applikationer i samma maskiner.

montera-collage

SPG investerar i automatiskt skärprogram

Scandinavian Print Group (SPG) har nyligen investerat i det automatiska skärprogrammet CompuCut från Polar. CompuCut är ett program som automatiskt ställer in skärmaskinen och vägleder operatören genom hela processen.

PolarCut_01