Grafiska teknikutvecklaren arifiQ Development, med verksamhet i Östersund och Sollefteå, avslutar i dagarna ett inkubatorprogram i Palo Alto/Stanford där företaget fått möjlighet att undersöka möjligheterna att verka på den amerikanska tryckerimarknaden.
– Intrycken är inspirerande. Det är lätt att bli uppfylld av att allt är möjligt. Miljön kring San Francisco är väldigt öppen och samarbetsinriktad, den unika kulturen kallas ”paying it forward”, det vill säga att dela med sig och ge tillbaka. Vi har därför på kort tid kunnat bygga upp ett bra kontaktnät och har påbörjat flera konkreta och spännande samarbeten. Bland annat så genomför vi just arifiQ:s första implementering i USA,vid ett tryckeri strax utanför San José, säger Eva Rosén, ekonomi- och marknadschef på arifiQ.
arifiQ vittnar även om ett välbekant tryckerilandskap som påminner om hur grafisk industri fungerar i Sverige med samma arbetssätt, samma processer, utmaningar och strukturförändringar. Även offert- och beställningsprocessen är densamma och tryckerierna lägger ner lika mycket tid på att hantera offerter och ordrar.
– De tryckerier vi har mött har en hög förändringsvilja och är öppna för nya lösningar. Man ”lider” nog av ett ytterligare Silicon Valley-fenomen så kallat ”FOMO” (Fear of Missing Out”), vilket gynnar innovativa produkter och tjänster, säger Eva Rosén.