Konica Minolta tar plats bland de miljömedvetna

PUBLICERAD: 4 december 2014
UPPDATERAD: 14 november
web_thomas_parmback_390px
Thomas Parmbäck, vd, Konica Minolta Business Solutions Sweden AB.

Konica Minolta har belönats med en placering på A-listan CDP Climate Performance Leadership Index 2014 för sitt engagemang med att minska koldioxidutsläpp och begränsa verksamhetens miljöpåverkan.

– För oss är hållbarhet och miljöomsorg en grundläggande affärsstrategi och vi har en lång tradition av miljöorienterad teknisk utveckling. Att det ger oss en viktig konkurrensfördel ser vi tydligt på den svenska marknaden, där ställer kunderna allt högre krav, säger Thomas Parmbäck, vd, Konica Minolta Business Solutions Sweden AB och pekar på avtalet med Malmö Stad tidigare i höst där köparen bland annat ställde hårda miljökrav.

Konica Minolta var det första företaget i världen som fick miljömärkningen ”Blue Angel” för kopiatorer (1992) och man var också först med att utveckla polymeriserad toner baserad på använder biomassa (2002). I år lanserades även en miljöplan för 2016 som ingår i företagets Eco Vision 2050 – en samling långsiktiga mål att främja resursåtervinning och bevara den biologiska mångfalden för att förhindra global uppvärmning.

Under 2014 var Konica Minolta det enda IT-företaget som fick placeringar i både Climate Performance Leadership Index och Japan 500 Climate Disclosure Leadership Index.
CDP är en internationell, icke-vinstdrivande organisation som tillhandahåller ett globalt system för företag och städer att mäta och dela viktig information om miljön.

– De globala utsläppen av växthusgaser fortsätter att öka och vi kommer att stå inför stora ekonomiska risker om vi inte minskar dem. Behovet av information om företagens klimatpåverkan och strategier för att minska den är större än någonsin, säger Paul Simpson, vd på CDP.

Senaste nytt

Fujifilm lanserar single pass-lösning för storformat

Fujifilm är tillbaka på FESPA och visar upp sina senaste lösningar för storformatutskrifter.

FUJ16_HS3000
Fujifilm lanserar single pass-lösning för storformat

Spandex om framtidens textillösningar för tryck

Spandex anordnar ett kostnadsfritt webbinarium om Framtidens textillösningar för tryck. I fokus står bland annat frågor som kommande trender och hållbarhet.

1000x500px-S&P-artikel-webinar
Spandex om framtidens textillösningar för tryck

Epson avtäcker ny skyltskrivare

Tillverkaren satsar på personalisering och mer hållbart textiltryck på Fespa. De kommer också avtäcka en helt ny skyltproduktionsskrivare.

SC9100
Epson avtäcker ny skyltskrivare

Nio tips på vad du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står för dörren och det är alltid spännande att se i vilken riktning leverantörerna har valt för att styra sin utveckling. Sign&Print har plockat ut nio intressanta nyheter på årets mässa.

Fespa kollage
Nio tips på vad du kan se på Fespa

Läs vidare

Fujifilm lanserar single pass-lösning för storformat

Fujifilm är tillbaka på FESPA och visar upp sina senaste lösningar för storformatutskrifter.

FUJ16_HS3000
Fujifilm lanserar single pass-lösning för storformat

Spandex om framtidens textillösningar för tryck

Spandex anordnar ett kostnadsfritt webbinarium om Framtidens textillösningar för tryck. I fokus står bland annat frågor som kommande trender och hållbarhet.

1000x500px-S&P-artikel-webinar
Spandex om framtidens textillösningar för tryck

Åtta45 förvärvar bokbinderi

Koncernen fortsätter sin förvärvsresa.

Lagbild-2048x1332
Åtta45 förvärvar bokbinderi

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning