KGM storinvesterar i digitaltryck

PUBLICERAD: 8 december 2014
UPPDATERAD: 14 november

För att hantera volymtillväxt och säkra produktionen uppdaterar tryck- och printleverantören KGM sin maskinpark med ny Xerox CiPress-teknik. Investeringen sträcker sig över två år och uppgår till 50 miljoner kronor. 2012 investerade KGM i sin första CiPress inkjet-printer.

Xerox CiPress använder vattenfritt bläck, som påverkar möjligheter till återvinning, energiförbrukning och produktivitet, enligt leverantören. Bläcket uppges heller inte innehålla miljöfarliga kemikalier och det fungerar bra på vanligt papper.

– Vi satsar offensivt för att vinna marknadsandelar med bibehållen lönsamhet. Parallellt med att vi digitaliserar våra produkter och tjänster behöver vi möta våra kunders fortsatta behov av tryckt kommunikation i färg. Tillsammans med Xerox kan vi erbjuda kunderna en övergång från traditionell print på förtryckta blanketter till en mix av elektronisk och tryckt kommunikation, säger Göran Lönndahl, VD på KGM och framhåller att målsättningen är att växa och bli en de tre största printleverantörerna i Norden.

KGM producerar 250 miljoner A4-printsidor och 110 miljoner försändelser per år till bland annat storkunder som Swedbank Robur, Trygghansa och Telia Sonera.
KGM ingår i WPP-koncernen. Företaget har ca 100 anställda, en omsättning på 165 MSEK och filialer i Sverige, Norge och Danmark.

 

Läs vidare

Vd-byte och produktnyheter hos Horizon

Horizon Nordic kom till Sign&Print-mässan inte bara med produktnyheter utan även med en ny vd vid rodret. Det som var sig likt var fokuset på efterbehandlings- och automationslösningar.
Horizon 4

Jako tryckeri flyttas – nya ägaren centraliserar

Jako tryckeri i halländska Torup ska stängas. I stället ska all verksamhet samlas tio mil bort hos ägaren Nilssons tryckeri i skånska Bjärnum utanför Hässleholm.
DSC_4406

Antalis trycker på gröna alternativ

Den grafiska branschen har en del att göra när det gäller klimatpåverkan. Det vill Antalis vara med och ändra på. I sin monter under Sign&Print-mässan var det mycket som kretsade kring hållbara materialval.
Antalis 2

Färska nyheter och försäljningar hos Plockmatic

När Plockmatic summerar årets Sign&Print Scandinavia så omfattar det flera maskinförsäljningar.
– Jag har inte hunnit räkna än, men det är ett gäng, säger Tommy Jönsson, försäljningschef på Plockmatic Sverige.
Plockmatic 1

Senaste nytt

Vd-byte och produktnyheter hos Horizon

Horizon Nordic kom till Sign&Print-mässan inte bara med produktnyheter utan även med en ny vd vid rodret. Det som var sig likt var fokuset på efterbehandlings- och automationslösningar.
Horizon 4

Jako tryckeri flyttas – nya ägaren centraliserar

Jako tryckeri i halländska Torup ska stängas. I stället ska all verksamhet samlas tio mil bort hos ägaren Nilssons tryckeri i skånska Bjärnum utanför Hässleholm.
DSC_4406

Scandraft hjälper kunderna komma igång med DTF

Återförsäljaren Scandraft visade sitt utbud av material för bild- och dekorproduktion. Men man tryckte lite extra på sitt startkit för att komma igång med Direct to film-tryck på textil.
DSC_4449

Antalis trycker på gröna alternativ

Den grafiska branschen har en del att göra när det gäller klimatpåverkan. Det vill Antalis vara med och ändra på. I sin monter under Sign&Print-mässan var det mycket som kretsade kring hållbara materialval.
Antalis 2