Dålig design stoppar affärer

PUBLICERAD: 11 december 2014
UPPDATERAD: 14 november

Hyper-small

Bristen på talang och kvalificerad kompetens inom upplevelsebaserad design är stor och företag har svårt att möta kundernas ökade designkrav på produkter och tjänster. Det säger utbildningsverksamheten Hyper Island efter en studie bland branschfolk inom upplevelsebaserad design. Studien gjordes som ett beslutsunderlag till det nya programmet Master of Arts inom just Experience Design som startar i Manchester i vår.

– Det finns en tydlig klyfta mellan vad konsumenter förväntar sig och vad varumärken kan leverera, vilket kan bli otroligt kostsamt för företag, säger Lauren Currie, programansvarig på Hyper Island och pekar på att designers kan hjälpa företag att överbrygga klyftor genom nya tankemönster.

– Design handlar inte längre om skärmar och appar, det handlar om att på nytt föreställa sig hur vi lever, arbetar och leker idag och vilken roll teknik har i alla situationer, säger Lauren Currie.

I studien gjordes också iakttagelsen att konsumentupplevelsen kommer spela en viktigare roll i konkurrensen än pris och produkt. Andelen företag som kommer att vilja differentiera sig och utveckla konsumentupplevelsen genom upplevelsebaserad design förväntas öka. Det för i sin tur med sig ökad efterfrågan på talang och kompetens som kan designa upplevelser som möter och överstiger konsumentens förväntningar.

– Det poppar upp allt fler seriösa start-up företag och behovet att differentiera sig ökar. De företag som inser att design kan vara en nyckelfaktor till framgång och tar kompetensbristen på allvar är de som kommer leda utvecklingen inom sin bransch, säger Johanna Frelin, vd på Hyper Island.

Läs vidare

Alvöen förstärker teamet efter ökad orderingång

Alvöen är inne på sitt femte verksamhetsår i Sverige och utvecklingen har gått i snabb takt. Nästa steg är att stärka serviceteamet och utöka lokalerna utanför Borås. 
alvoen_kennethnilsson ver 2

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Senaste nytt

Högpresterande inkjetpress i strålkastarljuset hos Kodak

Kodak kommer visa upp en mängd produkter som är konstruerade för att hjälpa tryckerier att bli mer lönsamma när branschen förändras.
Kodak_drupa-2024-booth_

Alvöen förstärker teamet efter ökad orderingång

Alvöen är inne på sitt femte verksamhetsår i Sverige och utvecklingen har gått i snabb takt. Nästa steg är att stärka serviceteamet och utöka lokalerna utanför Borås. 
alvoen_kennethnilsson ver 2

Vilda maskinnyheter från Ricoh

Med en drake, en örn och en jaguar låter Ricoh besökarna få en virtuell och högteknologisk naturupplevelse i österländsk miljö i sin monter på Drupa.
webb-ricoh

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke