Bristen på talang och kvalificerad kompetens inom upplevelsebaserad design är stor och företag har svårt att möta kundernas ökade designkrav på produkter och tjänster. Det säger utbildningsverksamheten Hyper Island efter en studie bland branschfolk inom upplevelsebaserad design. Studien gjordes som ett beslutsunderlag till det nya programmet Master of Arts inom just Experience Design som startar i Manchester i vår.
– Det finns en tydlig klyfta mellan vad konsumenter förväntar sig och vad varumärken kan leverera, vilket kan bli otroligt kostsamt för företag, säger Lauren Currie, programansvarig på Hyper Island och pekar på att designers kan hjälpa företag att överbrygga klyftor genom nya tankemönster.
– Design handlar inte längre om skärmar och appar, det handlar om att på nytt föreställa sig hur vi lever, arbetar och leker idag och vilken roll teknik har i alla situationer, säger Lauren Currie.
I studien gjordes också iakttagelsen att konsumentupplevelsen kommer spela en viktigare roll i konkurrensen än pris och produkt. Andelen företag som kommer att vilja differentiera sig och utveckla konsumentupplevelsen genom upplevelsebaserad design förväntas öka. Det för i sin tur med sig ökad efterfrågan på talang och kompetens som kan designa upplevelser som möter och överstiger konsumentens förväntningar.
– Det poppar upp allt fler seriösa start-up företag och behovet att differentiera sig ökar. De företag som inser att design kan vara en nyckelfaktor till framgång och tar kompetensbristen på allvar är de som kommer leda utvecklingen inom sin bransch, säger Johanna Frelin, vd på Hyper Island.