Bong bötfälls för kartellsamarbete

PUBLICERAD: 12 december 2014
UPPDATERAD: 14 november

Kuvert- och specialförpackningsleverantören Bong bötfälls av EU-kommissionen för olagligt kartellsamarbete. Tillsammans med fyra europeiska kuverttillverkare har Bong i mer än fyra års tid, 2003 – 2008, kommit överens sinsemellan om att höja priserna istället för att konkurrera med varandra, enligt EU-kommissionen.

Bötesbeloppet för Bong uppgår till knappt 30 miljoner kronor (3,1 miljoner euro). Bötfällda är även Tompala (Estland), Mayer-Kuvert (Tyskland) samt Hamelin och GPV (båda Frankrike). Sammanlagt ska parterna betala drygt 180 miljoner kronor i böter.

Undersökningen startade i september 2010 på EU-kommissionens eget initiativ. Resultatet visade att det övergripande syftet med kartellen var att fördela kunderna mellan sig och samordna försäljningspriserna. Produkterna köptes oftast av fasta distributörer och stora företag i Danmark, Frankrike, Tyskland, Norge, Sverige och Storbritannien. Genom en rad olika möten iscensatt på högsta ledningsnivå samordnade kartellen sina anbudssvar mot europeiska kunder, kom överens om prishöjningar och utbytte kommersiellt känslig information, skriver EU-kommissionen.

– Alla använder kuvert. När karteller höjer priserna på vardagsprodukter gör de det på bekostnad av miljontals européer. Kommissionens kamp mot karteller bestraffar sådant beteende och fungerar också avskräckande för att skydda konsumenterna. I det här fallet har vi stängt kuvertet, förseglat det och återlämnat det till avsändaren med ett tydligt budskap; lura inte dina kunder, säger Margrethe Vestager, som lett EU-kommissionens undersökningar.

AGI har sökt ansvariga från Bong för en kommentar utan att lyckas. Mogens Hallager, Skandinaviendirektör, vill inte kommentera ärendet och koncernens VD, Stéphane Hamelin, har varit oanträffbar för kommentarer.

”Det är viktigt för Bong att lägga detta bakom sig och fokusera på att utveckla verksamheten. De händelser som orsakade Europeiska kommissionens undersökning är i många fall mer än tio år gamla. Vi är inte överens rörande alla delar av myndighetens utredning. Likväl har vi beslutat att gå med på en förlikning för att få ett slut på denna process och kunna gå vidare”, säger Stéphane Hamelin i ett pressmeddelande.

Läs vidare

Alvöen förstärker teamet efter ökad orderingång

Alvöen är inne på sitt femte verksamhetsår i Sverige och utvecklingen har gått i snabb takt. Nästa steg är att stärka serviceteamet och utöka lokalerna utanför Borås. 
alvoen_kennethnilsson ver 2

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Senaste nytt

Högpresterande inkjetpress i strålkastarljuset hos Kodak

Kodak kommer visa upp en mängd produkter som är konstruerade för att hjälpa tryckerier att bli mer lönsamma när branschen förändras.
Kodak_drupa-2024-booth_

Alvöen förstärker teamet efter ökad orderingång

Alvöen är inne på sitt femte verksamhetsår i Sverige och utvecklingen har gått i snabb takt. Nästa steg är att stärka serviceteamet och utöka lokalerna utanför Borås. 
alvoen_kennethnilsson ver 2

Vilda maskinnyheter från Ricoh

Med en drake, en örn och en jaguar låter Ricoh besökarna få en virtuell och högteknologisk naturupplevelse i österländsk miljö i sin monter på Drupa.
webb-ricoh

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke