Uppåt för Elanders men Sverige blöder

PUBLICERAD: 18 december 2014
UPPDATERAD: 14 november
elanders
Andréas Wikner, Elanders.

Det går bra för tryckerikoncernen Elanders globalt men verksamheten i Sverige haltar. Det konstaterar företagets ekonomichef Andréas Wikner i samband med prognosen för helårsrapporten 2014 som visar sig vara minst 25 procent högre än vad som tidigare kommunicerats. Före skatt beräknas resultatet landa på 125-135 (102) miljoner kronor inklusive engångskostnader om -42 (5) miljoner kronor, vilket är drygt 80 procent bättre än 2013.

– Det går bra globalt, särskilt på tillväxtmarknader i Asien och delar av Europa. Tyvärr är Sverige inte med på den kartan, säger Andréas Wikner som i en intervju med AGI medger att verksamheten i Sverige fortsätter att gå med förlust.

– Vi har tagit 40 miljoner kronor i engångskostnader under 2014 för att täcka kostnader för flytt av digitaltryckverksamheten till Vällingby. Det har också kostat att avveckla ett 70-tal tjänster. Tyvärr fortsätter verksamheten i Sverige att tappa i omsättning och resultat.

Har ni några planer på att lägga ner Elanders verksamhet i Sverige?

– Nej, just nu finns det inget som visar på att vi kommer att göra det. Här finns fortfarande många viktiga kunder.

Varför går verksamheten i Sverige så dåligt?

– En anledning är att vi tidigare har haft andra verksamheter inom den svenska utöver print, nu renodlas verksamheten ytterligare. Vi har bland annat haft en överkapacitet, en organisation som inte varit anpassad till rådande marknadsläge och dessutom i en bransch som genomgår en svår omställning och lever under stor prispress, säger Andréas Wikner.

Elanders positiva resultatutveckling globalt hänförs till starkare efterfrågan på bolagets produkter och tjänster samt att större synergier än beräknat kunnat realiseras till följd av förvärv och organisationsförändringar.

Resultatförbättringarna kommer från alla områden med störst bidrag från affärsområdet Supply Chain Solutions. För affärsområdet Print & Packaging ökade också efterfrågan under det fjärde kvartalet, bland annat genom produktionsstrategier tillsammans med affärsområdet e-Commerce där skalfördelar med ökade volymer av fotoböcker varit högre än väntat.

 

Läs vidare

Orafol ska producera klimatskyddsfilm

Orafol har köpt en andel i den belgiska specialfilmsproducenten Group Michiels Advanced Materials (Group M.A.M.) med målet att ta över 100 procent av företaget under de kommande åren.
orafol_01 (1)

Så många fler utställare och besökare deltog på Scanpack

Norra Europas ledande förpackningsmässa lockade i år både fler besökare och utställare än senast.
IMGL5020

Logistikjätte för tryckt kampanjmaterial flyttar

Stockholmsbolaget ÅJ Distribution, en av landets ledande logistikleverantörer för marknadsmaterial, flyttar till en ny modern fastighet.
FotoJet---2024-10-30T143302.583

Ny operativ chef ska få Scandraft på banan igen

Bolaget har brottats med stora utmaningar efter sammanslagningen med Signcom och ägaren Igepa.
IMG_1619r

Senaste nytt

Lyckad norsk-svensk union

Printagon Graphics startade 2013 av några tidigare anställda vid Aller Tryck och JMS som såg en framtid för det anrika veckotidningstryckeriet och ett behov av rotationstryck i Sverige. Sedan dess har det varit både upp- och nedturer.
Printagon 3

Orafol ska producera klimatskyddsfilm

Orafol har köpt en andel i den belgiska specialfilmsproducenten Group Michiels Advanced Materials (Group M.A.M.) med målet att ta över 100 procent av företaget under de kommande åren.
orafol_01 (1)

Summa lovar ökad precision i skärningen av textil

Summa lanserar L1810 Gen 2.6 som är en laserskärare för textila applikationer. Den riktar sig till användare som har höga volymer och kräver hög precision i skärningen.
Summa 1

Så många fler utställare och besökare deltog på Scanpack

Norra Europas ledande förpackningsmässa lockade i år både fler besökare och utställare än senast.
IMGL5020