CAP&Design byter chefredaktör

PUBLICERAD: 22 januari 2015
UPPDATERAD: 14 november

Sara Wilk_small
– Antalet grafiska formgivare har inte blivit färre. Men de har flyttat ut och sitter i större utsträckning ute i verksamheter eller på en marknadsavdelning. Där finns andra behov och vi vill anpassa CAP&Design till detta, säger Peter Ollén, vd på AGI Publishing House, som i somras förvärvade CAP&Design från IDG.

– Som ny chefredaktör har vi anställt Sara Wilk, som är utbildad journalist med stor kärlek till just den här tidningen. Samtidigt har befintlig marknadschef Natanja Friedrich – som framgångsrikt fått våra events att växa både i storlek och kundnöjdhet – fått ansvar för hela affärsområdet.

– Vi väljer att se tidning, webb, nyhetsbrev, TV och events som en enhet. Mitt fokus kommer att ligga på att utveckla den befintliga affären och utveckla nya produkter. Jag kommer också fokusera på nya kreativa lösningar och samarbeten, säger Natanja Friedrich.

– Innehållet i tidningen kommer framöver både att bestå av CAP och Design, säger Peter Ollén. CAP (Computer Aided Publishing) var tidningens ursprungliga namn. Det handlar om att testa och presentera de hjälpmedel som finns för formgivaren att göra ett bra jobb. Detta gäller oavsett om denne sitter på en marknadsavdelning eller en specialiserad kommunikationsbyrå, som är tätt sammanflätad med sina uppdragsgivare. Att formgivaren då känner till de redskap som finns för att exempelvis arbeta med personaliserad kundbearbetning eller redigera video, är helt centralt.

– Design är givetvis fortsatt viktigt och helt centralt. Här kommer vi att bredda bevakningen, så att den är relevant för företag i hela Sverige. Det kommer framöver också att finnas reportage från övriga Norden och världen – framför allt USA.

– Vi har fått ett stort förändringsmandat, säger chefredaktör Sara Wilk. Vi börjar med strukturen och vad vi ska kommunicera genom vilken kanal. Det arbetet görs med hjälp av en tät dialog med våra läsare. Sedan kommer vi att göra om både hemsida och tidningslayout från grunden. Jag har arbetat med tidningen i flera år, så jag tror mig kunna förbättra, samtidigt som våra läsare kan känna trygghet i att det som varit bra finns kvar.

Läs vidare

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg, till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194

Ricoh satsar på AV-lösningar i nytt samarbete med LG

Ricoh och LG ingår ett globalt partnerskap med LG. Genom att kombinera Ricohs kommunikationstjänster med LGs displayprodukter stärker de sin kapacitet inom AV-lösningar på arbetsplatser.
LGE-picture_tcm96-86922

Varslet på By Wind: "Oroligt och ledsamt"

Om förhandlingarna flyter på kan utgången bli klar redan nästa vecka.
gs-facket-by-wind

Senaste nytt

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg, till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194

Ricoh satsar på AV-lösningar i nytt samarbete med LG

Ricoh och LG ingår ett globalt partnerskap med LG. Genom att kombinera Ricohs kommunikationstjänster med LGs displayprodukter stärker de sin kapacitet inom AV-lösningar på arbetsplatser.
LGE-picture_tcm96-86922