Hållbara förpackningar ökar omsättningen

PUBLICERAD: 22 januari 2015
UPPDATERAD: 14 november

Enso
I Stora Ensos nya rapport ”Future of Packaging for the Millennials” framgår att handeln och producenter kan öka nettoomsättningen med upp till fyra procent och förbättra rörelsemarginalen med upp till 2,5 procent om de drar nytta av möjligheterna med hållbara förpackningar. Förutsättningen är att de kan hantera kapaciteten bland sk Millennials, den generation som är född mellan 1980-2000 och som förväntas utgöra nästan hälften av den samlade arbetskraften i Europa 2025.

70 procent av dessa betraktar sig idag som miljömedvetna och den växande konsumentgruppen har visat ställa höga krav på att producenter och detaljhandlare har hållbara material i sina förpackningar.

Undersökningen framhåller att 80 procent av Millennials anser att förpackningen är en viktig faktor vid köpbeslut när de handlar dagligvaruprodukter och hela 85 procent anser att förpackningsmaterialet är en del av varumärkesupplevelsen.

Fakta från undersökningen visar också att:
• 44 procent anger att de är villiga att betala extra för att få produkter med hållbara förpackningar.
• 79 procent vill att hållbara förpackningar ska vara märkta som ekologiska.
• Sex av tio anser att förpackningens miljöpåverkan är viktig genom alla steg i en produkts värdekedja.

Läs vidare

Canon-chefen: ”Inkjet är rätt väg att gå”

Canon har under flera mässor ställt ut under mottot ”The power to move”. För Canons Jennifer Kolloczek handlar den rörelsen om ett ökat fokus på arkbaserad inkjet i höga hastigheter.

Canon Jennifer Matteus

Stort logistikföretag för tryckt kampanjmaterial byter namn

Namnbytet är ett led i att företaget under många år vuxit från att vara en distributör till att bli en fullskalig logistiker med ett komplett erbjudande av avancerade verktyg och digitala tjänster.

Fredrik_Ringstrom

PWA byter namn

Det ska branshföreningen för produktmedia heta.

DSC_9066

NIZE storsatsar med nytt inom print och skärning

Det nya året började med en stor maskinlansering – swissQprints femte generation Nyala. Sign, Print & Promotion i Oslo är en av de första mässorna som visar Nyala 5, så passa på att besöka återförsäljaren NIZE equipments monter för att kika närmare på denna flatbädd.

Nize-messe-1536x1024

Senaste nytt

Canon-chefen: ”Inkjet är rätt väg att gå”

Canon har under flera mässor ställt ut under mottot ”The power to move”. För Canons Jennifer Kolloczek handlar den rörelsen om ett ökat fokus på arkbaserad inkjet i höga hastigheter.

Canon Jennifer Matteus

Stort logistikföretag för tryckt kampanjmaterial byter namn

Namnbytet är ett led i att företaget under många år vuxit från att vara en distributör till att bli en fullskalig logistiker med ett komplett erbjudande av avancerade verktyg och digitala tjänster.

Fredrik_Ringstrom

Mimaki om Montera får välja

Montera har satsat på Mimaki i maskinparken. De har både en planskrivare och en riktigt bred storformatsskrivare. Det gör att de kan producera många olika typer av applikationer i samma maskiner.

montera-collage

SPG investerar i automatiskt skärprogram

Scandinavian Print Group (SPG) har nyligen investerat i det automatiska skärprogrammet CompuCut från Polar. CompuCut är ett program som automatiskt ställer in skärmaskinen och vägleder operatören genom hela processen.

PolarCut_01