Hållbara förpackningar ökar omsättningen

PUBLICERAD: 22 januari 2015
UPPDATERAD: 14 november

Enso
I Stora Ensos nya rapport ”Future of Packaging for the Millennials” framgår att handeln och producenter kan öka nettoomsättningen med upp till fyra procent och förbättra rörelsemarginalen med upp till 2,5 procent om de drar nytta av möjligheterna med hållbara förpackningar. Förutsättningen är att de kan hantera kapaciteten bland sk Millennials, den generation som är född mellan 1980-2000 och som förväntas utgöra nästan hälften av den samlade arbetskraften i Europa 2025.

70 procent av dessa betraktar sig idag som miljömedvetna och den växande konsumentgruppen har visat ställa höga krav på att producenter och detaljhandlare har hållbara material i sina förpackningar.

Undersökningen framhåller att 80 procent av Millennials anser att förpackningen är en viktig faktor vid köpbeslut när de handlar dagligvaruprodukter och hela 85 procent anser att förpackningsmaterialet är en del av varumärkesupplevelsen.

Fakta från undersökningen visar också att:
• 44 procent anger att de är villiga att betala extra för att få produkter med hållbara förpackningar.
• 79 procent vill att hållbara förpackningar ska vara märkta som ekologiska.
• Sex av tio anser att förpackningens miljöpåverkan är viktig genom alla steg i en produkts värdekedja.

Läs vidare

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg, till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194

Ricoh satsar på AV-lösningar i nytt samarbete med LG

Ricoh och LG ingår ett globalt partnerskap med LG. Genom att kombinera Ricohs kommunikationstjänster med LGs displayprodukter stärker de sin kapacitet inom AV-lösningar på arbetsplatser.
LGE-picture_tcm96-86922

Varslet på By Wind: "Oroligt och ledsamt"

Om förhandlingarna flyter på kan utgången bli klar redan nästa vecka.
gs-facket-by-wind

Senaste nytt

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg, till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194

Ricoh satsar på AV-lösningar i nytt samarbete med LG

Ricoh och LG ingår ett globalt partnerskap med LG. Genom att kombinera Ricohs kommunikationstjänster med LGs displayprodukter stärker de sin kapacitet inom AV-lösningar på arbetsplatser.
LGE-picture_tcm96-86922