Samarbete minskar etiketters miljöpåverkan

PUBLICERAD: 22 januari 2015
UPPDATERAD: 14 november

LOreal_small
Kosmetikjätten L’Oreal och etikettleverantören Avery Dennison har inlett ett samarbete för att identifiera och minska förpackningsetiketters miljöpåverkan under hela livscykeln.

I ett första steg har Avery Dennison Greenprint, ett verktyg för livscykelanalys som lanserades 2010, resulterat i en utvärdering som visar hur tunnare etikettmaterial kan reducera miljöpåverkan.

– Vi tror på en hållbar försörjningskedja, det är inbyggt i vår affärsidé, men vi kan inte arbeta ensam. Det är viktigt att alla i värdekedjan samarbetar – materialleverantörer, tryckare, konsumenter och återvinnare, säger David Wolbach, vice vd, Packaging Hair, L’Oreal Americas.

Enligt L’Oreal identifierar Greenprint-metoden etikettmaterialet inifrån och ut, från råvaruutvinning till tillverkning och användning. Med det tillvägagångssättet identifieras var den största miljöpåverkan finns och hur det ska förändras.

Metoden har guidat L’Oreal att förändra etikettlösningarna för några av sina ledande produkter. Bland annat har bytet av material från Avery Dennison Global Co-Ex-film till Global MDO reduceret miljöpåverkan radikalt genom kategorier som fossila material, vattenanvändning, energianvändning, utsläpp av växthusgaser och fast avfall.

Läs vidare

Vd-byte och produktnyheter hos Horizon

Horizon Nordic kom till Sign&Print-mässan inte bara med produktnyheter utan även med en ny vd vid rodret. Det som var sig likt var fokuset på efterbehandlings- och automationslösningar.
Horizon 4

Jako tryckeri flyttas – nya ägaren centraliserar

Jako tryckeri i halländska Torup ska stängas. I stället ska all verksamhet samlas tio mil bort hos ägaren Nilssons tryckeri i skånska Bjärnum utanför Hässleholm.
DSC_4406

Antalis trycker på gröna alternativ

Den grafiska branschen har en del att göra när det gäller klimatpåverkan. Det vill Antalis vara med och ändra på. I sin monter under Sign&Print-mässan var det mycket som kretsade kring hållbara materialval.
Antalis 2

Färska nyheter och försäljningar hos Plockmatic

När Plockmatic summerar årets Sign&Print Scandinavia så omfattar det flera maskinförsäljningar.
– Jag har inte hunnit räkna än, men det är ett gäng, säger Tommy Jönsson, försäljningschef på Plockmatic Sverige.
Plockmatic 1

Senaste nytt

Vd-byte och produktnyheter hos Horizon

Horizon Nordic kom till Sign&Print-mässan inte bara med produktnyheter utan även med en ny vd vid rodret. Det som var sig likt var fokuset på efterbehandlings- och automationslösningar.
Horizon 4

Jako tryckeri flyttas – nya ägaren centraliserar

Jako tryckeri i halländska Torup ska stängas. I stället ska all verksamhet samlas tio mil bort hos ägaren Nilssons tryckeri i skånska Bjärnum utanför Hässleholm.
DSC_4406

Scandraft hjälper kunderna komma igång med DTF

Återförsäljaren Scandraft visade sitt utbud av material för bild- och dekorproduktion. Men man tryckte lite extra på sitt startkit för att komma igång med Direct to film-tryck på textil.
DSC_4449

Antalis trycker på gröna alternativ

Den grafiska branschen har en del att göra när det gäller klimatpåverkan. Det vill Antalis vara med och ändra på. I sin monter under Sign&Print-mässan var det mycket som kretsade kring hållbara materialval.
Antalis 2