Trycksaksköpare vill ha mer hjälp från pappersleverantörer i valet av papper, enligt en amerikansk studie. Idag görs de flesta val baserat på vad en viss utskrift kan leverera.
I den 33-sidiga rapporten har drygt 200 trycksaksköpare fått svara på frågor om vem de rådfrågar, vem de köper papper från och var de får sin information. Deras svar tyder på att det är tryckeriet som har sista ordet när papperet ska väljas, i synnerhet vid digitaltryck, ett val som synes vara mer begränsat.
Trycksaksköparna söker mycket information på nätet, men skulle välkomna mer strukturerad information från pappersleverantörer, gärna i form av olika evenemang.
– Rapporten avslöjar stora möjligheter för både pappersleverantörer och tryckerier att gemensamt utbilda och informera trycksaksköparna, säger John Zarwan, som deltagit i rapportens utformning.
– Trycksaksköparna vill ha mer uppmärksamhet från pappersleverantörer. Det är en utmaning som pappersleverantörerna kan skörda frukterna av, om de gör det på rätt sätt, säger John Zarwan.