Trycksaksköpare vill veta mer om papperet

PUBLICERAD: 22 januari 2015
UPPDATERAD: 14 november

Trycksaksköpare vill ha mer hjälp från pappersleverantörer i valet av papper, enligt en amerikansk studie. Idag görs de flesta val baserat på vad en viss utskrift kan leverera.

I den 33-sidiga rapporten har drygt 200 trycksaksköpare fått svara på frågor om vem de rådfrågar, vem de köper papper från och var de får sin information. Deras svar tyder på att det är tryckeriet som har sista ordet när papperet ska väljas, i synnerhet vid digitaltryck, ett val som synes vara mer begränsat.

Trycksaksköparna söker mycket information på nätet, men skulle välkomna mer strukturerad information från pappersleverantörer, gärna i form av olika evenemang.

– Rapporten avslöjar stora möjligheter för både pappersleverantörer och tryckerier att gemensamt utbilda och informera trycksaksköparna, säger John Zarwan, som deltagit i rapportens utformning.

– Trycksaksköparna vill ha mer uppmärksamhet från pappersleverantörer. Det är en utmaning som pappersleverantörerna kan skörda frukterna av, om de gör det på rätt sätt, säger John Zarwan.

Läs vidare

Vd-byte och produktnyheter hos Horizon

Horizon Nordic kom till Sign&Print-mässan inte bara med produktnyheter utan även med en ny vd vid rodret. Det som var sig likt var fokuset på efterbehandlings- och automationslösningar.
Horizon 4

Jako tryckeri flyttas – nya ägaren centraliserar

Jako tryckeri i halländska Torup ska stängas. I stället ska all verksamhet samlas tio mil bort hos ägaren Nilssons tryckeri i skånska Bjärnum utanför Hässleholm.
DSC_4406

Antalis trycker på gröna alternativ

Den grafiska branschen har en del att göra när det gäller klimatpåverkan. Det vill Antalis vara med och ändra på. I sin monter under Sign&Print-mässan var det mycket som kretsade kring hållbara materialval.
Antalis 2

Färska nyheter och försäljningar hos Plockmatic

När Plockmatic summerar årets Sign&Print Scandinavia så omfattar det flera maskinförsäljningar.
– Jag har inte hunnit räkna än, men det är ett gäng, säger Tommy Jönsson, försäljningschef på Plockmatic Sverige.
Plockmatic 1

Senaste nytt

Hexis ger kunderna makten över laminaten

I Hexis monter var det stort fokus på skyddsfilmer i serien Bodyfence under Sign&Print. Företaget hade bilar både utanför och innanför entrén till Kistamässan. De visade också inredningsvinyler, folier och laminat. 
FotoJet

Vd-byte och produktnyheter hos Horizon

Horizon Nordic kom till Sign&Print-mässan inte bara med produktnyheter utan även med en ny vd vid rodret. Det som var sig likt var fokuset på efterbehandlings- och automationslösningar.
Horizon 4

Jako tryckeri flyttas – nya ägaren centraliserar

Jako tryckeri i halländska Torup ska stängas. I stället ska all verksamhet samlas tio mil bort hos ägaren Nilssons tryckeri i skånska Bjärnum utanför Hässleholm.
DSC_4406

Scandraft hjälper kunderna komma igång med DTF

Återförsäljaren Scandraft visade sitt utbud av material för bild- och dekorproduktion. Men man tryckte lite extra på sitt startkit för att komma igång med Direct to film-tryck på textil.
DSC_4449