Konsumenter vill har mer miljömärkning

PUBLICERAD: 29 januari 2015
UPPDATERAD: 29 januari

pefc_web

En ny rapport från PEFC visar att tydlig märkning av miljöcertifierade material kraftigt påverkar konsumenternas köpbeslut.

En majoritet av konsumenter ställer krav på att företag nu använder certifierade material, till exempel PEFC- eller FSC-märkta sådana. Med en märkning av materialen stärks också kunden i sitt köpbeslut.

Bland de tusen personer som medverkade i PEFC:s studie svarade 60 procent att de hoppades att deras beslut kunde bidra till en mer hållbar utveckling för världens skogsindustri. 81 procent av de medverkande menade att alla företag borde använda ett märkningssystem för att kommunicera sina miljöåtaganden när det gäller trycksaker och material.

Endast 13 procent svarade att de inte litar på märkningar som PEFC eller FSC, medan 38 procent svarade att de litar på båda märkningssystemen.

Läs vidare

Epson förvärvar Fiery – accelererar digitaliseringen

Epson förvärvar amerikanska Fiery som är experter på digitala front-end-lösningar och arbetsflödeslösningar för tryckbranschen.

HeroBannerDifferenceV2_2-e1701283123527

Här är de nominerade till Svenska skyltpriset

Ljusreklamförbundet har presenterar de tävlande.

1723463846374

Flexa utlovar innovativa lösningar

Flexa deltar på Drupa 2024 för första gången. Det italienska företaget ska visa innovativa lösningar inom skärning, laminering och rullskärning.

Easy-plus

V-Tab har gått i konkurs

Tryckerikoncernen V-Tab har gått i konkurs. 150 anställda är berörda.

FotoJet-(64)

Senaste nytt

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

Ahlsells nya tryckeriverksamhet – vill växa genom förvärv

Ahlsell gör en strategisk satsning på tryckeri, profil- och presentreklam. Det tekniska handelsföretaget har för avsikt att växa genom uppköp av liknande verksamheter. Nu startar man en ny yrkesbutik i Dalarna med tryckeri och fler liknande initiativ är på gång.

FotoJet---2024-12-06T144347.150