Anrikt Malmötryckeri får ny profil

PUBLICERAD: 10 februari 2015
UPPDATERAD: 14 november
Olle Sterner och Jonas Petersson, CA Andersson.
Olle Sterner och Jonas Petersson, CA Andersson.

CA Andersson, Malmös äldsta tryckeri, lanserar i dagarna en ny varumärkesprofil för att möta expansionen på nya segment och marknader.

Det snart 150-åriga företaget har de senaste sju åren vuxit från 25 till 110 medarbetare i södra och västra Sverige.

Riksdagsman Carl August Andersson grundade 1869 boktryckeriet CA Andersson & Co i Malmö.
I dag har företaget utvecklats till ett komplett mediahus med kvalificerad kompetens inom såväl analoga som digitala kommunikationslösningar.

– Sedan millennieskiftet har vi gjort ett tiotal företagsförvärv för att bredda kompetensen i det nya medielandskapet, säger Olle Sterner, vd och delägare i CA Andersson.

– CA Andersson har en grundmurad kvalitetsposition inom olika trycktekniker på papper och vi var pionjärer när den digitala tekniken kom till Sverige i början av 2000-talet. Men vi har samtidigt förvärvat kompetens och produktionsteknik inom flera nya mediaområden de senaste sju åren, och nu tar vi steget att samla alla verksamheter under CA Anderssons namn.

Västkusten är ett av Malmöföretagets nya fokusområden. I Göteborg finns företagets produktions- och webbyrå som fram till årsskiftet agerat under varumärket Dpn men som nu samlas under familjevarumärket CA Andersson. Detsamma sker i Ystad och Simrishamn där två grafiska produktionsenheter finns.

– Vi har i dag sex olika kompetensområden inom media och kommunikation, och det är dessa vi nu vill förtydliga och samla i den nya gemensamma profilen, förklarar försäljningschef Jonas Petersson.

Även om CA Andersson är ett starkt förankrat Malmövarumärke, har man länge arbetat på den internationella marknaden.

– Några av Sveriges och Danmarks mest kända internationella företag finns på kundlistan, och i flera fall sköter vi logistiken för dessa ut i världen genom e-handelslösningar och distributionssupport, säger Jonas Petersson.

Från och med nu kommer CA Andersson att uppträda med en ny logotype och visuell identitet.

– Men det finns en klar koppling mellan vår första skylt från 1869 och vår nya. Vi är oerhört stolta och måna över vår historia och kvalitetstradition, oavsett vilket mediaområde det handlar om. Premium Print & Media Partner, det är så vi ska lansera oss framöver, avslutar Olle Sterner.

Läs vidare

Vd-byte och produktnyheter hos Horizon

Horizon Nordic kom till Sign&Print-mässan inte bara med produktnyheter utan även med en ny vd vid rodret. Det som var sig likt var fokuset på efterbehandlings- och automationslösningar.
Horizon 4

Jako tryckeri flyttas – nya ägaren centraliserar

Jako tryckeri i halländska Torup ska stängas. I stället ska all verksamhet samlas tio mil bort hos ägaren Nilssons tryckeri i skånska Bjärnum utanför Hässleholm.
DSC_4406

Antalis trycker på gröna alternativ

Den grafiska branschen har en del att göra när det gäller klimatpåverkan. Det vill Antalis vara med och ändra på. I sin monter under Sign&Print-mässan var det mycket som kretsade kring hållbara materialval.
Antalis 2

Färska nyheter och försäljningar hos Plockmatic

När Plockmatic summerar årets Sign&Print Scandinavia så omfattar det flera maskinförsäljningar.
– Jag har inte hunnit räkna än, men det är ett gäng, säger Tommy Jönsson, försäljningschef på Plockmatic Sverige.
Plockmatic 1

Senaste nytt

Hexis ger kunderna makten över laminaten

I Hexis monter var det stort fokus på skyddsfilmer i serien Bodyfence under Sign&Print. Företaget hade bilar både utanför och innanför entrén till Kistamässan. De visade också inredningsvinyler, folier och laminat. 
FotoJet

Vd-byte och produktnyheter hos Horizon

Horizon Nordic kom till Sign&Print-mässan inte bara med produktnyheter utan även med en ny vd vid rodret. Det som var sig likt var fokuset på efterbehandlings- och automationslösningar.
Horizon 4

Jako tryckeri flyttas – nya ägaren centraliserar

Jako tryckeri i halländska Torup ska stängas. I stället ska all verksamhet samlas tio mil bort hos ägaren Nilssons tryckeri i skånska Bjärnum utanför Hässleholm.
DSC_4406

Scandraft hjälper kunderna komma igång med DTF

Återförsäljaren Scandraft visade sitt utbud av material för bild- och dekorproduktion. Men man tryckte lite extra på sitt startkit för att komma igång med Direct to film-tryck på textil.
DSC_4449