Anrikt Malmötryckeri får ny profil

PUBLICERAD: 10 februari 2015
UPPDATERAD: 14 november
Olle Sterner och Jonas Petersson, CA Andersson.
Olle Sterner och Jonas Petersson, CA Andersson.

CA Andersson, Malmös äldsta tryckeri, lanserar i dagarna en ny varumärkesprofil för att möta expansionen på nya segment och marknader.

Det snart 150-åriga företaget har de senaste sju åren vuxit från 25 till 110 medarbetare i södra och västra Sverige.

Riksdagsman Carl August Andersson grundade 1869 boktryckeriet CA Andersson & Co i Malmö.
I dag har företaget utvecklats till ett komplett mediahus med kvalificerad kompetens inom såväl analoga som digitala kommunikationslösningar.

– Sedan millennieskiftet har vi gjort ett tiotal företagsförvärv för att bredda kompetensen i det nya medielandskapet, säger Olle Sterner, vd och delägare i CA Andersson.

– CA Andersson har en grundmurad kvalitetsposition inom olika trycktekniker på papper och vi var pionjärer när den digitala tekniken kom till Sverige i början av 2000-talet. Men vi har samtidigt förvärvat kompetens och produktionsteknik inom flera nya mediaområden de senaste sju åren, och nu tar vi steget att samla alla verksamheter under CA Anderssons namn.

Västkusten är ett av Malmöföretagets nya fokusområden. I Göteborg finns företagets produktions- och webbyrå som fram till årsskiftet agerat under varumärket Dpn men som nu samlas under familjevarumärket CA Andersson. Detsamma sker i Ystad och Simrishamn där två grafiska produktionsenheter finns.

– Vi har i dag sex olika kompetensområden inom media och kommunikation, och det är dessa vi nu vill förtydliga och samla i den nya gemensamma profilen, förklarar försäljningschef Jonas Petersson.

Även om CA Andersson är ett starkt förankrat Malmövarumärke, har man länge arbetat på den internationella marknaden.

– Några av Sveriges och Danmarks mest kända internationella företag finns på kundlistan, och i flera fall sköter vi logistiken för dessa ut i världen genom e-handelslösningar och distributionssupport, säger Jonas Petersson.

Från och med nu kommer CA Andersson att uppträda med en ny logotype och visuell identitet.

– Men det finns en klar koppling mellan vår första skylt från 1869 och vår nya. Vi är oerhört stolta och måna över vår historia och kvalitetstradition, oavsett vilket mediaområde det handlar om. Premium Print & Media Partner, det är så vi ska lansera oss framöver, avslutar Olle Sterner.

Läs vidare

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Swissqprint visar hela produktlinjen

Mycket vatten har flutit under broarna sedan Drupa arrangerades senast för åtta år sedan. Swissqprint, som har sitt huvudkontor vid Rhens västra sida i Schweiz, kommer på årets mässa att visa de innovationer som utvecklats under de åren.
swissqprint-fespa

För få utbildas – "Läget börjar bli kritiskt"

Att för få utbildas pekas ut som ett stort orosmoln för den grafiska industrin. Det gör att antalet som rekryteras utan formell utbildning för branschen ökar.
0023_210921

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)