Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, inleder året svagt och minskar 8,3 procent jämfört med samma period föregående år. Dock präglas månaden av kalendereffekter i och med helg- och klämdagar, men investeringstakten i januari 2015 är den svagaste för månaden sedan 2010. Totalt förmedlades under januari drygt 880 miljoner kronor.
Under januari 2015 minskade medieinvesteringarna med 80 miljoner kronor jämfört med samma månad föregående år. De flesta mediekategorierna backar och uppvisar en negativ tillväxt. Radio är den enda mediekategorin som ökar under januari månad, en ökning om 12,1 procent, jämfört med samma period föregående år. Utomhus/trafikreklam och internet inleder året på en oförändrad nivå.
– Januari 2014 var en stark månad och generellt sett är januari en månad med låga medieinvesteringar – efter juli den lägsta under årets alla månader. Trots detta bör den låga spenderingen i januari 2015 vara en varningsklocka för medierna. Annonsörerna lämnar de traditionella mediekanalerna i allt högre takt och hittar andra vägar som gynnar egna och förtjänade kanaler. Det skedde stora förflyttningar av medieköpen under 2014 och det ska bli spännande att följa utvecklingen under 2015, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.
De mediekategorier som har haft den tuffaste inledningen på året hittar vi inom print samt TV. Nedgången för print i januari är den största på 18 månader. Som tidigare är det storstadspress och kvällspress som står för den största minskningen, -23,9 procent respektive -22,8 procent. För andra månaden i rad minskar TV kraftigt, -16 procent i december och -12 procent nu i januari.
– Det vi kan se är att print sjunker snabbare än tidigare, men nedgången i print är strukturell och därför inte förvånande även om den är större än tidigare. Storleken på TV-nedgången är däremot oväntad. Då TV-priserna stiger från och med mars, kunde man förvänta sig att årets två första månader skulle präglas av större investeringar i mediet. Förvisso sjunker TV-tittandet fortfarande, men TV- kanalerna har inte varit slutsålda i samma utsträckning som tidigare månader. Att medieinvesteringarna i TV sjunker i januari är alltså en effekt av både lägre efterfrågan och lägre utbud, vilket indikerar lägre spenderingar också på lång sikt för TV-mediet, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.