Vi vill läsa gratistidningar på helgen

PUBLICERAD: 16 februari 2015
UPPDATERAD: 14 november

PFM Research har på uppdrag av Svensk Direktreklam genomfört en av de största undersökningarna som någonsin gjorts i Sverige gällande lokala gratistidningar.

Man har frågat över 1200 läsare när de helst vill få sin tidning. Åtta av tio läsare uppger att de helst vill få sin lokala gratistidning på helgen. Detta oavsett om de idag får den mitt i veckan eller på helgen. Observationsvärdet är också lägre för gratistidningar som delas ut under onsdagar enligt undersökningen.

Onsdagar och helger är idag de vanligaste dagarna för distribution av gratistidningar. Till skillnad från prenumererade morgontidningar, delas gratistidningar ut till samtliga hushåll.

62 procent av de tillfrågade uppger att de är ganska eller mycket intresserade av att få tidningen. Undersökningen visade också att observationen av en gratistidning är högre när den delades ut under helgen än på en onsdag. Av de tillfrågade läsarna kommer 84 procent ihåg att de har sett tidningen under helgen. Det är 8 procentenheter högre än på en onsdag.

– Stressade läsare hinner inte läsa tidningen under veckorna, på helgen har man mer tidr, säger Göran Kontin, produktchef på Svensk Direktreklam. Andra gjorda undersökningar visar att det är under helgen som konsumenterna planerar inför den kommande veckan. Det är glädjande att undersökningen så tydligt visar fördelarna med helgdistribution av gratistidningar.

Läs vidare

Vd-byte och produktnyheter hos Horizon

Horizon Nordic kom till Sign&Print-mässan inte bara med produktnyheter utan även med en ny vd vid rodret. Det som var sig likt var fokuset på efterbehandlings- och automationslösningar.
Horizon 4

Jako tryckeri flyttas – nya ägaren centraliserar

Jako tryckeri i halländska Torup ska stängas. I stället ska all verksamhet samlas tio mil bort hos ägaren Nilssons tryckeri i skånska Bjärnum utanför Hässleholm.
DSC_4406

Antalis trycker på gröna alternativ

Den grafiska branschen har en del att göra när det gäller klimatpåverkan. Det vill Antalis vara med och ändra på. I sin monter under Sign&Print-mässan var det mycket som kretsade kring hållbara materialval.
Antalis 2

Färska nyheter och försäljningar hos Plockmatic

När Plockmatic summerar årets Sign&Print Scandinavia så omfattar det flera maskinförsäljningar.
– Jag har inte hunnit räkna än, men det är ett gäng, säger Tommy Jönsson, försäljningschef på Plockmatic Sverige.
Plockmatic 1

Senaste nytt

Hexis ger kunderna makten över laminaten

I Hexis monter var det stort fokus på skyddsfilmer i serien Bodyfence under Sign&Print. Företaget hade bilar både utanför och innanför entrén till Kistamässan. De visade också inredningsvinyler, folier och laminat. 
FotoJet

Vd-byte och produktnyheter hos Horizon

Horizon Nordic kom till Sign&Print-mässan inte bara med produktnyheter utan även med en ny vd vid rodret. Det som var sig likt var fokuset på efterbehandlings- och automationslösningar.
Horizon 4

Jako tryckeri flyttas – nya ägaren centraliserar

Jako tryckeri i halländska Torup ska stängas. I stället ska all verksamhet samlas tio mil bort hos ägaren Nilssons tryckeri i skånska Bjärnum utanför Hässleholm.
DSC_4406

Scandraft hjälper kunderna komma igång med DTF

Återförsäljaren Scandraft visade sitt utbud av material för bild- och dekorproduktion. Men man tryckte lite extra på sitt startkit för att komma igång med Direct to film-tryck på textil.
DSC_4449