Vi vill läsa gratistidningar på helgen

PUBLICERAD: 16 februari 2015
UPPDATERAD: 14 november

PFM Research har på uppdrag av Svensk Direktreklam genomfört en av de största undersökningarna som någonsin gjorts i Sverige gällande lokala gratistidningar.

Man har frågat över 1200 läsare när de helst vill få sin tidning. Åtta av tio läsare uppger att de helst vill få sin lokala gratistidning på helgen. Detta oavsett om de idag får den mitt i veckan eller på helgen. Observationsvärdet är också lägre för gratistidningar som delas ut under onsdagar enligt undersökningen.

Onsdagar och helger är idag de vanligaste dagarna för distribution av gratistidningar. Till skillnad från prenumererade morgontidningar, delas gratistidningar ut till samtliga hushåll.

62 procent av de tillfrågade uppger att de är ganska eller mycket intresserade av att få tidningen. Undersökningen visade också att observationen av en gratistidning är högre när den delades ut under helgen än på en onsdag. Av de tillfrågade läsarna kommer 84 procent ihåg att de har sett tidningen under helgen. Det är 8 procentenheter högre än på en onsdag.

– Stressade läsare hinner inte läsa tidningen under veckorna, på helgen har man mer tidr, säger Göran Kontin, produktchef på Svensk Direktreklam. Andra gjorda undersökningar visar att det är under helgen som konsumenterna planerar inför den kommande veckan. Det är glädjande att undersökningen så tydligt visar fördelarna med helgdistribution av gratistidningar.

Läs vidare

Etiketto Groups ägare förvärvar etikettjätte

Nu tar Etiketto Group steget in på ny marknad.

FotoJet---2025-02-04T161312.200

Tryckeri för sedelförfalskning hittat

Det pågår just nu en större polisinsats för att finna och beslagta förfalskade pengar efter att ett tryckeri för förfalskning av euro och dollar hittats.

money-3481699_1920

Vägskäl för Blinkfyrar: Byter vd och skapar nytt bolag

Förändringar på väg hos stor vägmärkesproducent.

FotoJet---2025-02-03T143217.324

Märkning med laserprecision

Svenska Logimark säljer märknings- och etikettlösningar och ställer ut på Sign, Print & Promotion i Oslo för första gången. De tar med sig lasermaskiner och lasermaterial för att visa hur man kan kombinera teknisk innovation med personlig touch.

Pontus

Senaste nytt

Etiketto Groups ägare förvärvar etikettjätte

Nu tar Etiketto Group steget in på ny marknad.

FotoJet---2025-02-04T161312.200

Canon satsar stort på Hunkeler Innovation Days

Under temat ”The Power to Move” vill Canon visa hur framgångsrika varumärken och tryckerier utnyttjar deras teknologier, tjänster och support.

canon_prostream_3000_01

Tryckeri för sedelförfalskning hittat

Det pågår just nu en större polisinsats för att finna och beslagta förfalskade pengar efter att ett tryckeri för förfalskning av euro och dollar hittats.

money-3481699_1920

Vägskäl för Blinkfyrar: Byter vd och skapar nytt bolag

Förändringar på väg hos stor vägmärkesproducent.

FotoJet---2025-02-03T143217.324