PFM Research har på uppdrag av Svensk Direktreklam genomfört en av de största undersökningarna som någonsin gjorts i Sverige gällande lokala gratistidningar.
Man har frågat över 1200 läsare när de helst vill få sin tidning. Åtta av tio läsare uppger att de helst vill få sin lokala gratistidning på helgen. Detta oavsett om de idag får den mitt i veckan eller på helgen. Observationsvärdet är också lägre för gratistidningar som delas ut under onsdagar enligt undersökningen.
Onsdagar och helger är idag de vanligaste dagarna för distribution av gratistidningar. Till skillnad från prenumererade morgontidningar, delas gratistidningar ut till samtliga hushåll.
62 procent av de tillfrågade uppger att de är ganska eller mycket intresserade av att få tidningen. Undersökningen visade också att observationen av en gratistidning är högre när den delades ut under helgen än på en onsdag. Av de tillfrågade läsarna kommer 84 procent ihåg att de har sett tidningen under helgen. Det är 8 procentenheter högre än på en onsdag.
– Stressade läsare hinner inte läsa tidningen under veckorna, på helgen har man mer tidr, säger Göran Kontin, produktchef på Svensk Direktreklam. Andra gjorda undersökningar visar att det är under helgen som konsumenterna planerar inför den kommande veckan. Det är glädjande att undersökningen så tydligt visar fördelarna med helgdistribution av gratistidningar.