Den 23-26 februari arrangeras återigen Hunkeler Innovation Days i Luzern, Schweiz, och även i år presenteras en imponerande skara av digitala produktionslinjer. Hunkeler har haft framgång med att bjuda in alla de stora aktörerna på digitaltrycksmarknaden som gärna vill visa sin bästa och senaste utrustning tillsammans med en efterbehandlingslinje från Hunkeler. Såvitt vi förstår är kostnaderna runt deltagandet gratis för printleverantörerna som i sin tur kan använda resurserna till att bjuda in sina kunder.
– Vill du se mycket maskiner så är det här du ska göra det, var en av besökarnas kommentarer.
Förutom printleverantörerna hade Hunkeler även inviterat andra leverantörer inom efterbehandling, till exempel Böwe, Müller Martini och Neopost. Kriteriet för deltagande är att maskinerna kör. Det är som att befinna sig i en mycket aktiv produktionshall med all den senaste utrustningen inom digital grafisk produktion.
Hunkeler själv var naturligtvis helt dominerande. Praktiskt taget alla maskiner var anslutna till Hunkelers utrustning i olika konfigurationer med webbinspektion inline, falsning, perforering, stapling, häftning, limning och skärning.
Hunkeler visade även två nya lösningar offline. Den ena är tidningsfalsen, Folder Collator FC7, som gör snabba omställningar mellan broadsheet och tabloid och som kan samla ihop och sticka in sektioner i tidningen on-the-fly. En annan nyhet är Perforator Puncher DP8 som kan göra variabla perforeringar ner genom pappersbanan så att variabelt tryck kan användas fram till efterbehandlingen.
Förutom att Hunkeler är namngivande för hela arrangemanget och är närvarande överallt, skulle man kunna tro att showen är en inkjet-mässa. De stora leverantörerna, som Xerox, Xeikon, Kodak, Canon/Océ och HP är närvarande, och inte bara det, de har i stort sett valt att introducera många nyheter på just Hunkeler Innovation Days.