Full fart på Hunkeler Innovation Days

PUBLICERAD: 25 februari 2015
UPPDATERAD: 14 november

Hunkeler_small
Den 23-26 februari arrangeras återigen Hunkeler Innovation Days i Luzern, Schweiz, och även i år presenteras en imponerande skara av digitala produktionslinjer. Hunkeler har haft framgång med att bjuda in alla de stora aktörerna på digitaltrycksmarknaden som gärna vill visa sin bästa och senaste utrustning tillsammans med en efterbehandlingslinje från Hunkeler. Såvitt vi förstår är kostnaderna runt deltagandet gratis för printleverantörerna som i sin tur kan använda resurserna till att bjuda in sina kunder.
– Vill du se mycket maskiner så är det här du ska göra det, var en av besökarnas kommentarer.

Förutom printleverantörerna hade Hunkeler även inviterat andra leverantörer inom efterbehandling, till exempel Böwe, Müller Martini och Neopost. Kriteriet för deltagande är att maskinerna kör. Det är som att befinna sig i en mycket aktiv produktionshall med all den senaste utrustningen inom digital grafisk produktion.

Hunkeler själv var naturligtvis helt dominerande. Praktiskt taget alla maskiner var anslutna till Hunkelers utrustning i olika konfigurationer med webbinspektion inline, falsning, perforering, stapling, häftning, limning och skärning.

Hunkeler visade även två nya lösningar offline. Den ena är tidningsfalsen, Folder Collator FC7, som gör snabba omställningar mellan broadsheet och tabloid och som kan samla ihop och sticka in sektioner i tidningen on-the-fly. En annan nyhet är Perforator Puncher DP8 som kan göra variabla perforeringar ner genom pappersbanan så att variabelt tryck kan användas fram till efterbehandlingen.

Förutom att Hunkeler är namngivande för hela arrangemanget och är närvarande överallt, skulle man kunna tro att showen är en inkjet-mässa. De stora leverantörerna, som Xerox, Xeikon, Kodak, Canon/Océ och HP är närvarande, och inte bara det, de har i stort sett valt att introducera många nyheter på just Hunkeler Innovation Days.

Senaste nytt

Canon skrotar franchisemodellen – "Förändring är nödvändigt"

Canon Svenska signalerar stora förändringar:
✔️Franschisemodellen avvecklas ✔️Ny partnerstruktur ✔️Fokus på tillväxt

Christer Byfors -43
Canon skrotar franchisemodellen – ”Förändring är nödvändigt”

Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Torsdagen den 13 november kl. 09.00 (CET) arrangerar Xeikon ett kostnadsfritt webbinarium på engelska med titeln "Why is toner technology here to stay for label and packaging printing". Webbinariet arrangeras i samarbete med vår systertidning Packnews.

Frank-Jacobs-900x600-1
Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

I maj nästa år hålls Fespa. Mässan har temat ”The place for experts” som ska betona Fespa som global mötesplats för expertis, affärsutveckling inom tryck och visuell kommunikation. I veckan presenterades två nya delmässor som kommer lanseras i Barcelona.

FotoJet---2025-11-05T132301.202
Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

Kongsberg lanserar lösning för mer automatisk skärning

Kongsberg tillkännager semiautomatisk "Smart Material Handler" som förlänger det befintliga skärbordet.

KongsbergPCS_SmartMaterialHandler-scaled
Kongsberg lanserar lösning för mer automatisk skärning

Läs vidare

Nu är nya Sign&Print här!

Nu kommer nya Sign&Print varm från tryckeriet! Årets sista nummer innehåller en 28 sidor stor mässrapport från Sign&Print Scandinavia.

583
Nu är nya Sign&Print här!

Klassiskt skånskt bokbinderi i konkurs

Företaget har hamnat på obestånd.

FotoJet---2025-09-22T110803.590
Klassiskt skånskt bokbinderi i konkurs

Marabu visar kraftfull flatbädd på Öppet hus

Den grafiska återförsäljaren bjuder in till Öppet hus i Malmö den 12 november för att visa upp det senaste inom digitaltryck och produktionslösningar. 

DSC_2249
Marabu visar kraftfull flatbädd på Öppet hus

Storaffär skapar produktmediajätte

Det norska familjeägda produktmediabolaget Idé House of Brands har undertecknat en avsiktsförklaring (LOI) om att förvärva det svenskbaserade Wackes, för att etablera Europas största distributör av produktmedia.

Wackes
Storaffär skapar produktmediajätte