Den 15–16 april 2015 är det återigen dags för den nordiska samarbetsföreningen The Nordic Offset Printing Association (NOPA) att mötas, denna gång i Berlin. Valet av plats betingas av att Axel Springer har integrerat inkjet i sina tidningspressar, inte bara i Berlin utan på flera tryckorter. För NOPA:s medlemmar kan det vara intressant att ta del av detta sätt att personifiera massprodukter.
Förutom en teknisk och affärsmässig presentation av Springers inkjetintegration berättar ett av Tysklands ledande e-handelsföretag, Otto Group, om betydelsen av papper. Peter Ollén från AGI ger sin syn på vinst- och tillväxtmöjligheter i den grafiska branschen, och Staffan Hulthén från Rampanel redovisar trender och paradoxer inom tryckta och digitala medier. Enligt förhandsinformation lär användarnas motstånd mot reklam växa inom digitala medier, vilket kan gynna trycket.
Branschorganisationen Bundesverband Druck und Medien ger en bild av den tyska grafiska industrin, och vi får också höra hur det svenska ”uppstickarföretaget” Arifiq automatiserar order- och offertprocessen i samarbete med bland annat Agfa.
Mötet avslutas med studiebesök i Springers tryckeri och hos Laserline, som är ett e- handelstryckeri med arkoffset och digitaltryck.