Print minskar i februari

PUBLICERAD: 10 mars 2015
UPPDATERAD: 14 november

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, minskade marginellt i februari månad, ner 0,4 procent, jämfört med samma period 2014. Månadens vinnare blev mediekategorierna utomhus/trafikreklam, internet och sök. Samtliga printkategorier backar i februari och medieinvesteringarna för print var de lägsta sedan 2007. Totalt förmedlades under februari månad över 915 000 miljoner kronor.

Mediekategorin utomhus/trafikreklam ökar mest under februari månad, en tillväxt om 34,6 procent, vilket är den högsta siffran för kategorin sedan februari 2007. Även mediekategorierna internet och sök uppvisar stark tillväxt i februari, 29,5 procent respektive 24 procent.

– Trenden för utomhusmediet är mycket stark. 2014 var ett år med stark tillväxt, och 2015 har börjat på samma sätt. En hypotes till detta är att när TV-tittandet sjunker söker sig annonsörer till andra mediekanaler med hög räckvidd, och då är utomhus en stark kanal. Utomhuskategorin och de digitala medierna håller marknaden uppe på samma nivå som förra året samtidigt som de flesta av de andra kategorierna tappar något eller mycket. Förflyttningen av pengar till digitala medier fortsätter med oförminskad kraft, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer.

För printkategorierna fortsätter nedgången i februari och medieinvesteringarna för print är de lägsta sedan mätningarna startade 2007. Kvällspress tappar mest och uppvisar en negativ tillväxt om 37 procent. Även dagspress storstad, fackpress, populärpress och dagspress landsort backar i februari. Mediekategorin bio har också haft en tuff månad och minskar med 21,7 procent. För tredje månaden i rad minskar TV kraftigt, -16 procent i december, -12 procent i januari och -9,5 procent nu i februari.

– TV fortsätter att tappa stora pengar. Detta trots att delar av prishöjningen i TV har slagit igenom i februari. Mars kommer att bli en nyckelmånad för TV-mediet eftersom samtliga prishöjningar då slår igenom fullt ut. Det återstår då att se huruvida prishöjningarna då kan kompensera för det minskade utbudet i TV, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.

Läs vidare

Förpackningspartnern inom tryck Avisera(r) ny vd

Tobias Olofsson blir ny vd på Avisera AB och efterträder grundaren Peter Lundgren, som den 1 november 2024 lämnar över ledarskapet efter trettiotvå år.
Pressbild-Mariella,-Tobias,-Peter-1200x1200

"En sömnadskund kan gå härifrån med idéer inom DTF eller laser"

Under 2022 förvärvade Scantimagruppen del av ACP Systems. Tillsammans växte affärsområdet inom tillverknings- och märkningsindustrin mellan bolagen. Det har gett starka positiva effekter.
Induktatechnologies3

Matiga maskinnyheter under Marabus öppna hus

Maskinåterförsäljaren Marabu utlovar en dag full med inspiration, innovation och nätverkande under sitt öppna hus i Malmö. 
FotoJet---2024-10-29T111739.913

Så kan förpacknings- och etikettbranschen bli mer hållbar

Xeikon anordnar ett kostnadsfritt webbseminarium "Driving Sustainability Forward" som tar upp de förändringar som måste ske inom etikett- och förpackningsindustrin i kölvattnet av den nya EU-förordningen.
xeikon_webinarx

Senaste nytt

Mark Andys nya digitalpress ska sätta ny industristandard

Mark Andy lanserar nu en digital etikettpress, Digital Series HD HighSpeed 1200. Den sätter en ny industristandard säger man och pekar på att den dubblar hastigheten jämfört med sina föregångare med en upplösning på 1200 dpi, vilket ger en position som den snabbaste smalbanebaserade digitalpressen på marknaden.
MA-HD-Image-768x512x

Förpackningspartnern inom tryck Avisera(r) ny vd

Tobias Olofsson blir ny vd på Avisera AB och efterträder grundaren Peter Lundgren, som den 1 november 2024 lämnar över ledarskapet efter trettiotvå år.
Pressbild-Mariella,-Tobias,-Peter-1200x1200

Slutrensat för Bengans Reklamtryck med DTF-lösning från Mimaki

Bengans Reklamtryck i Eksjö har investerat i en storformatsskrivare och en DTF-skrivare från Mimaki.
– Jag ska inte säga att jag grät men jag var inte långt borta, säger ägaren Bengt Ljunggren som nu slipper det tidsödande pillet med skärtransfer.
FotoJet---2024-09-25T095735.262

"En sömnadskund kan gå härifrån med idéer inom DTF eller laser"

Under 2022 förvärvade Scantimagruppen del av ACP Systems. Tillsammans växte affärsområdet inom tillverknings- och märkningsindustrin mellan bolagen. Det har gett starka positiva effekter.
Induktatechnologies3