Print minskar i februari

PUBLICERAD: 10 mars 2015
UPPDATERAD: 14 november

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, minskade marginellt i februari månad, ner 0,4 procent, jämfört med samma period 2014. Månadens vinnare blev mediekategorierna utomhus/trafikreklam, internet och sök. Samtliga printkategorier backar i februari och medieinvesteringarna för print var de lägsta sedan 2007. Totalt förmedlades under februari månad över 915 000 miljoner kronor.

Mediekategorin utomhus/trafikreklam ökar mest under februari månad, en tillväxt om 34,6 procent, vilket är den högsta siffran för kategorin sedan februari 2007. Även mediekategorierna internet och sök uppvisar stark tillväxt i februari, 29,5 procent respektive 24 procent.

– Trenden för utomhusmediet är mycket stark. 2014 var ett år med stark tillväxt, och 2015 har börjat på samma sätt. En hypotes till detta är att när TV-tittandet sjunker söker sig annonsörer till andra mediekanaler med hög räckvidd, och då är utomhus en stark kanal. Utomhuskategorin och de digitala medierna håller marknaden uppe på samma nivå som förra året samtidigt som de flesta av de andra kategorierna tappar något eller mycket. Förflyttningen av pengar till digitala medier fortsätter med oförminskad kraft, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer.

För printkategorierna fortsätter nedgången i februari och medieinvesteringarna för print är de lägsta sedan mätningarna startade 2007. Kvällspress tappar mest och uppvisar en negativ tillväxt om 37 procent. Även dagspress storstad, fackpress, populärpress och dagspress landsort backar i februari. Mediekategorin bio har också haft en tuff månad och minskar med 21,7 procent. För tredje månaden i rad minskar TV kraftigt, -16 procent i december, -12 procent i januari och -9,5 procent nu i februari.

– TV fortsätter att tappa stora pengar. Detta trots att delar av prishöjningen i TV har slagit igenom i februari. Mars kommer att bli en nyckelmånad för TV-mediet eftersom samtliga prishöjningar då slår igenom fullt ut. Det återstår då att se huruvida prishöjningarna då kan kompensera för det minskade utbudet i TV, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.

Senaste nytt

Fujifilm lanserar single pass-lösning för storformat

Fujifilm är tillbaka på FESPA och visar upp sina senaste lösningar för storformatutskrifter.

FUJ16_HS3000
Fujifilm lanserar single pass-lösning för storformat

Spandex om framtidens textillösningar för tryck

Spandex anordnar ett kostnadsfritt webbinarium om Framtidens textillösningar för tryck. I fokus står bland annat frågor som kommande trender och hållbarhet.

1000x500px-S&P-artikel-webinar
Spandex om framtidens textillösningar för tryck

Epson avtäcker ny skyltskrivare

Tillverkaren satsar på personalisering och mer hållbart textiltryck på Fespa. De kommer också avtäcka en helt ny skyltproduktionsskrivare.

SC9100
Epson avtäcker ny skyltskrivare

Nio tips på vad du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står för dörren och det är alltid spännande att se i vilken riktning leverantörerna har valt för att styra sin utveckling. Sign&Print har plockat ut nio intressanta nyheter på årets mässa.

Fespa kollage
Nio tips på vad du kan se på Fespa

Läs vidare

Fujifilm lanserar single pass-lösning för storformat

Fujifilm är tillbaka på FESPA och visar upp sina senaste lösningar för storformatutskrifter.

FUJ16_HS3000
Fujifilm lanserar single pass-lösning för storformat

Spandex om framtidens textillösningar för tryck

Spandex anordnar ett kostnadsfritt webbinarium om Framtidens textillösningar för tryck. I fokus står bland annat frågor som kommande trender och hållbarhet.

1000x500px-S&P-artikel-webinar
Spandex om framtidens textillösningar för tryck

Åtta45 förvärvar bokbinderi

Koncernen fortsätter sin förvärvsresa.

Lagbild-2048x1332
Åtta45 förvärvar bokbinderi

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning