Direktpress går över till Roxen och blir mer lokal

PUBLICERAD: 19 mars 2015
UPPDATERAD: 14 november

Gratistidningskoncernen Direktpress byter sitt verktyg för onlinepublicering. Istället för Epi-server investerar koncernen i Roxen CMS, ett svenskproducerat onlinepubliceringssystem som bygger på Roxen Web CMS med sin Open Source webbserver. Affären är den senaste i en rad som Linköpingsbaserade Roxen gjort med svenska och nordiska mediehus under 2015. Under de senaste månaderna har leverantören även skrivit avtal med Sveagruppen, Världen idag samt danska MetroXpress och norska Medier og Ledelse.

– För att våra journalister ska kunna ägna mer tid i de stadskvarter de är satta att bevaka, behöver vi moderna verktyg som ger oss flexibilitet och frihet. Samtidigt kan vi nu på centralredaktionen samordna själva produktionen av ett stort antal publikationer, säger Helen Claesson, chefredaktör och ansvarig utgivare på Direktpress som på senare tid uppmärksammats för att trotsa tidningsdöden med sin hyperlokala bevakning med satsningen på 13 nya editioner och positiva nyheter.

”Sedan Direktpress gick över till Roxen för sin onlinepublicering har man nått tusentals nya läsare främst via mobilen och på stockholmdirekt.se.

”, skriver företagen i ett pressmeddelande.

Publiceringssystemet Roxen har en öppen arkitektur som gör det lätt att integrera med andra system samtidigt som det är både skalbart och stabilt.

– I Skandinavien har Roxens kunder tidigare främst funnits bland gratistidningarna, men på senare tid har vi sett ett ökat intresse bland utgivare som tar betalt av sina läsare, säger Per Östlund, vd för Roxen.

Läs vidare

Vd-byte och produktnyheter hos Horizon

Horizon Nordic kom till Sign&Print-mässan inte bara med produktnyheter utan även med en ny vd vid rodret. Det som var sig likt var fokuset på efterbehandlings- och automationslösningar.
Horizon 4

Jako tryckeri flyttas – nya ägaren centraliserar

Jako tryckeri i halländska Torup ska stängas. I stället ska all verksamhet samlas tio mil bort hos ägaren Nilssons tryckeri i skånska Bjärnum utanför Hässleholm.
DSC_4406

Antalis trycker på gröna alternativ

Den grafiska branschen har en del att göra när det gäller klimatpåverkan. Det vill Antalis vara med och ändra på. I sin monter under Sign&Print-mässan var det mycket som kretsade kring hållbara materialval.
Antalis 2

Färska nyheter och försäljningar hos Plockmatic

När Plockmatic summerar årets Sign&Print Scandinavia så omfattar det flera maskinförsäljningar.
– Jag har inte hunnit räkna än, men det är ett gäng, säger Tommy Jönsson, försäljningschef på Plockmatic Sverige.
Plockmatic 1

Senaste nytt

Hexis ger kunderna makten över laminaten

I Hexis monter var det stort fokus på skyddsfilmer i serien Bodyfence under Sign&Print. Företaget hade bilar både utanför och innanför entrén till Kistamässan. De visade också inredningsvinyler, folier och laminat. 
FotoJet

Vd-byte och produktnyheter hos Horizon

Horizon Nordic kom till Sign&Print-mässan inte bara med produktnyheter utan även med en ny vd vid rodret. Det som var sig likt var fokuset på efterbehandlings- och automationslösningar.
Horizon 4

Jako tryckeri flyttas – nya ägaren centraliserar

Jako tryckeri i halländska Torup ska stängas. I stället ska all verksamhet samlas tio mil bort hos ägaren Nilssons tryckeri i skånska Bjärnum utanför Hässleholm.
DSC_4406

Scandraft hjälper kunderna komma igång med DTF

Återförsäljaren Scandraft visade sitt utbud av material för bild- och dekorproduktion. Men man tryckte lite extra på sitt startkit för att komma igång med Direct to film-tryck på textil.
DSC_4449