Direktpress går över till Roxen och blir mer lokal

PUBLICERAD: 19 mars 2015
UPPDATERAD: 14 november

Gratistidningskoncernen Direktpress byter sitt verktyg för onlinepublicering. Istället för Epi-server investerar koncernen i Roxen CMS, ett svenskproducerat onlinepubliceringssystem som bygger på Roxen Web CMS med sin Open Source webbserver. Affären är den senaste i en rad som Linköpingsbaserade Roxen gjort med svenska och nordiska mediehus under 2015. Under de senaste månaderna har leverantören även skrivit avtal med Sveagruppen, Världen idag samt danska MetroXpress och norska Medier og Ledelse.

– För att våra journalister ska kunna ägna mer tid i de stadskvarter de är satta att bevaka, behöver vi moderna verktyg som ger oss flexibilitet och frihet. Samtidigt kan vi nu på centralredaktionen samordna själva produktionen av ett stort antal publikationer, säger Helen Claesson, chefredaktör och ansvarig utgivare på Direktpress som på senare tid uppmärksammats för att trotsa tidningsdöden med sin hyperlokala bevakning med satsningen på 13 nya editioner och positiva nyheter.

”Sedan Direktpress gick över till Roxen för sin onlinepublicering har man nått tusentals nya läsare främst via mobilen och på stockholmdirekt.se.

”, skriver företagen i ett pressmeddelande.

Publiceringssystemet Roxen har en öppen arkitektur som gör det lätt att integrera med andra system samtidigt som det är både skalbart och stabilt.

– I Skandinavien har Roxens kunder tidigare främst funnits bland gratistidningarna, men på senare tid har vi sett ett ökat intresse bland utgivare som tar betalt av sina läsare, säger Per Östlund, vd för Roxen.

Läs vidare

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w

Nordvalls Etikett i partnerskap med utländska producenter

Nordvalls Etikett AB har slutit ett samarbetsavtal med holländska Geostick och franska Stratus Packaging. Bakgrunden till samarbetet är att bibehålla och stärka gemensamma marknadsandelar på en kraftigt konkurrensutsatt marknad.
Vid frågor om bilden, skriv till: christian.andersson@apeloga.se

Senaste nytt

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2