Heidelberg Sverige har förvärvat Fujifilm Sverige från Axel Johnson International AB. Heidelberg avser nu att leverera ett komplett utbud av Fujifilms plåtar, arbetsflöden och digital teknik för storformat tillsammans med de egna grafiska produkterna i Sverige.
Alla Fujifilms kunder i Sverige får nu också tillgång till Heidebergs breda produktportfölj av förbrukningsvaror och servicenätverk.
– Flytten passar väl ihop med Heidelbergs strategi att utöka verksamheten inom service- och förbrukningsvaror genom att tillgodose sina kunders behov. Globalt avser Heidelberg att expandera verksamheten på marknaden för förbrukningsvaror som omsätter åtta miljarder euro och det kommer de att göra genom förvärv, partnerskap, e-handel och genom att leverera bra produkter för professionella, säger Lars Lindberg, försäljningschef för Heidelberg i Sverige/Danmark.
Genom förvärvet av Fujifilm Svenska utökar Heidelberg avsevärt sin verksamhet i Sverige inom service och förbrukningsvaror och ger bolaget en stark position på den marknaden.
Heidelberg och Fujifilm har även ett strategiskt samarbete som avser att skapa en plattform för nya affärer på framtidsorienterade marknader, bland annat bläckstråleskrivare och storformat.
– Det här är en spännande utveckling som breddar vår produktportfölj ytterligare. Alla Fujifilms kunder kommer att gagnas av den kvalitet och service som Heidelberg erbjuder och Heidelberg kommer att kunna utvidga sin kundbas. Förvärvet var perfekt och nu kommer teamen att arbeta tillsammans för att bli ännu effektivare, säger Lars Lindberg.
Heidelberg Sverige/Danmark har totalt 57 anställda inom försäljning och service som betjänar sina kunder från det gemensamma kontoret i Köpenhamn.
Nio medarbetare från Fujifilm Sverige följer med in i Heidelberg Sverige/Danmark. Övriga anställda går vidare in i Axel Johnson-koncernen.
AGI har även sökt Agfa Graphics för en kommentar, bland annat med tanke på att Heidelberg varit återförsäljare för Agfas plåtar.
– Så är det inte längre, det samarbetet bröts i september i fjol av olika anledningar. Så för oss innebär det här inte något annat än att det kommer att bli en aning mindre komplext nu med en aktör mindre på marknaden, säger Anders Medbo, vd för Agfa Graphics i Norden.