Ricoh har tecknat ett avtal med Prodoc i Nässjö. Enligt det tar de över kundavtal och försäljning av Ricohs digitala trycksystem med tillhörande tjänster till Prodocs kunder. Därmed har det satts punkt för en flerårig konflikt, där Ricoh konkurrerat med sig själva.
När Ricoh 2009 köpte sin svenska distributör Carl Lamm, var det för att själva äga kanalen ut till marknaden. Det får sägas att det var ett mycket lyckosamt förvärv, som ledde till att Ricoh kom långt in på it-sidan. Och IT är en marknad som skrivarleverantörerna under många år har strävat efter.
Ett par år senare ville Konica Minolta göra om samma sak, genom att förvärva Koneo. Det blev inte lika lyckosamt och nu i vår har de två bolagen, i all tysthet, separerats på nytt.
Svensk distributör
När Ricoh köpte Carl Lamm kom man samtidigt över sin svenska distributör. Men Ricoh på världsplan hade åren innan köpt de konkurrerande maskintillverkarna Gestetner och Nashuatec. De drevs nu vidare som separata varumärken. Maskinerna som erbjuds under dessa namn är dock Ricohs vanliga maskiner, som bara får ett annat namn påklistrat.
I Småland fanns distributören Document Solutions, som under Costy Borgs ledning sålde professionell printutrustning till företag i ett bälte från Nässjö, över Jönköping och bort mot Göteborg. Här var man speciellt framgångsrik med Océs maskiner. Document Solutions fick dock bekymmer på maskinsidan när Canon köpte Océ.
Nashuatec drivs som sagt vidare som eget bolag. Så när Document Solutions fick problem med maskintillförseln, förhörde de sig hos Nashuatec som såg en möjlighet att komma in på den svenska marknaden. Avtal skrevs och Document Solutions, som i samma veva såldes till Prodoc, hade stor framgång på marknaden. Service var en viktig parameter, men avgörande var också ofta priset. Mången säljare av konkurrerande maskiner suckade när de skulle konkurrera mot Prodoc i en upphandling. Prodocs offerter kunde ligga väsentligt lägre.
Inte odelat förtjust
Det behöver knappast sägas att Ricoh, som precis etablerat sig med eget namn i Sverige, inte var odelat förtjust över konkurrensen från sina egna maskiner. Förmodligen konstaterade också Prodoc att de inte långsiktigt kunde driva affär och hålla servicenivån uppe, så länge de sålde till så pass låga priser.
När nu Ricoh tar över den professionella delen från Prodoc, så är det naturligtvis ett erkännande av att Costy Borg gjort ett bra arbete med att få ut maskiner på marknaden. Men det är också ett konstaterande av att det i långa loppet inte är hållbart att ha två parallella serviceorganisationer och dessutom konkurrera inom samma märke. Detta samtidigt som konkurrenssituationen är extremt hård mellan de olika tillverkarna av utrustning för professionellt tryck.
De kunder som kommit över maskiner till låga priser och nu kommer att kunna ta del av Ricohs stora serviceapparat, är naturligtvis de stora vinnarna i det här. Förlorarna då? Ja, det är svårt att utropa Ricoh till förlorare. Genom den aggressiva närvaron i marknaden har Ricoh halva den svenska marknaden. Man står alltså enormt starkt – framför allt om man jämför med Ricoh i övriga Europa. Så man kan på ett sätt säga att Ricoh har betalat ett högt pris genom att först köpa Carl Lamm och sedan ta över den grafiska aktiviteten från Prodoc. Å andra sidan kan man säga att det är en väldigt stark installerad bas som Ricoh nu kan basera sin försäljnings- och serviceorganisation på. Så kanske kan man säga att Ricoh bara har tagit en något kringelikrokig väg till en stark marknadsposition.