5,4 miljoner svenskar läser en dagstidning

PUBLICERAD: 16 april 2015
UPPDATERAD: 14 november
Maria Wikström, informationschef på Grafiska Företagen
Maria Wikström, informationschef på Grafiska Företagen

– Tryckta medier har alltid haft och har än idag en stor roll i vårt demokratiska samhälle. Siffror på att tidningar läggs ner och att försäljningen av paddor och smarta telefoner ökar kastar en skugga över de tryckta mediernas framtid. Men det är en myt att vi slutat läsa tryckta medier. 5,4 miljoner svenskar läser fortfarande dagstidningar och var tredje annonskrona går till tryckta annonser, konstaterade Grafiska Företagens Maria Wikström, när hon talade för ett fullsatt forum under Skogsnäringsveckan.

– Dessutom har en tidning som startar i dag har större chans att överleva sina första tre år än vad den hade på 60-, 70-, 80- och 90-talet, konstaterar hon och hänvisar till det stora Print Power projektet som hon var med och startade i Sverige och som nu finns i hela Europa. Det samlar fakta kring tryckta medier.

Kollegan Martin Elofsson, omvärldsbevakare på Grafiska Företagen, visade att papper är ett av de mest hållbara materialen vi har och att e-avfall (gamla datorer, paddor och smarta telefoner) är en stor miljöbov. När det pratas om att papperet kontra det digitala är en miljöbov lyfts det inte fram att iPad har lika stor påverkan på miljön som 53 655 st. pappersark.

Maria och Martin ville samtidigt påvisa att det finns en vinning med att koppla ihop det digitala med print. Ingenting behöver eller ska utesluta det andra. Ett exempel på detta är Airbnb, en onlinetjänst för korttidsuthyrning av bostäder runt om i världen som lanserat den egna tidningen Pineapple, för att närma sig sina 25 miljoner registrerade användare.

Senaste nytt

Spandex spänner musklerna

Framöver kommer företaget satsa hårt på att hjälpa kunderna att bredda sig mot nya områden, både vad det gäller materialval och produktion, för att stärka sin affär.

SpandexDSC_0868
Spandex spänner musklerna

Durst stärker närvaron i Norden

Durst Group tar över Molanders Sign & Display AB. Bolaget byter namn till Durst Nordic AB och har rekryterat en ny vd.

Img
Durst stärker närvaron i Norden

Sidels robot laddar etikettrullar

Sidel lanserar CoboREEL, en automatiserad lösning för laddning av etikettrullar.

CoboREEL_3x
Sidels robot laddar etikettrullar

Cloudlab förstärker teamet med tidigare tryckeri-vd

Cloudlab som arbetar med web to print-lösningar rekryterar Nicole Royar som "kundsuccéchef". Hon har gedigen erfarenhet från tryckeribranschen som tidigare vd för SDK Systemdruck Köln under 15 år.

Nicole-Royar
Cloudlab förstärker teamet med tidigare tryckeri-vd

Läs vidare

Heidelberg ingår samarbete med Manroland

Heidelbergs 175-års-jubileum markeras med nytt samarbete med Manroland och öppnandet av världens största Print Media Center.

H175_01
Heidelberg ingår samarbete med Manroland

Daniel Forsgren till Scandraft

Viscom- och textilexperten Daniel Forsgren ansluter till materialåterförsäljaren Scandraft. 

FotoJet---2025-06-04T124200.623
Daniel Forsgren till Scandraft

Kapero knyts närmare dansk reklambyrå

Kapero i Stockholm, som hjälper stora marknadsförings-, kommunikations- och medieorganisationer att blir mer effektiva och kreativa ingår ett nytt partnerskap med danska reklambyrån Buchs.

FotoJet---2025-05-27T112830.556
Kapero knyts närmare dansk reklambyrå

Lars Nilsson blir vd för Marabus dotterbolag i Europa

Marabu Scandinavias vd Lars Nilsson får en central roll i Marabus europeiska dotterbolag. I samband med det kliver Victor Bildsten in som vice vd för Marabu Scandinavia.

Marabu ver 2
Lars Nilsson blir vd för Marabus dotterbolag i Europa