– Tryckta medier har alltid haft och har än idag en stor roll i vårt demokratiska samhälle. Siffror på att tidningar läggs ner och att försäljningen av paddor och smarta telefoner ökar kastar en skugga över de tryckta mediernas framtid. Men det är en myt att vi slutat läsa tryckta medier. 5,4 miljoner svenskar läser fortfarande dagstidningar och var tredje annonskrona går till tryckta annonser, konstaterade Grafiska Företagens Maria Wikström, när hon talade för ett fullsatt forum under Skogsnäringsveckan. – Dessutom har en tidning som startar i dag har större chans att överleva sina första tre år än vad den hade på 60-, 70-, 80- och 90-talet, konstaterar hon och hänvisar till det stora Print Power projektet som hon var med och startade i Sverige och som nu finns i hela Europa. Det samlar fakta kring tryckta medier. Kollegan Martin Elofsson, omvärldsbevakare på Grafiska Företagen, visade att papper är ett av de mest hållbara materialen vi har och att e-avfall (gamla datorer, paddor och smarta telefoner) är en stor miljöbov. När det pratas om att papperet kontra det digitala är en miljöbov lyfts det inte fram att iPad har lika stor påverkan på miljön som 53 655 st. pappersark. Maria och Martin ville samtidigt påvisa att det finns en vinning med att koppla ihop det digitala med print. Ingenting behöver eller ska utesluta det andra. Ett exempel på detta är Airbnb, en onlinetjänst för korttidsuthyrning av bostäder runt om i världen som lanserat den egna tidningen Pineapple, för att närma sig sina 25 miljoner registrerade användare. |