Upptrappningen av det årliga Svenska Designpriset börjar med Designdagen 2015 som arrangeras både i Stockholm och i Göteborg.
Målgruppen är alla som arbetar med grafisk design och visuell kommunikation.
• Under temat ”Illustration” berättar Martin Bergström, illustratör och designer, om sina kreativa lösningar och hur han skapar mönster från idé till färdig produkt.
• I temat ”Digitalt” filosoferar Beata Wickbom, digital strateg, om begrepp som ”internet of things” där allt fler produkter får inbyggda sensorer såsom armband, nycklar, kläder osv. Design spelar en allt större roll men det har också blivit viktigt att mäta, testa och förstå beteendemönster. Beata Wickbom pratar även om hur man inom designarbetet i b2b bygger in belöningssystem och gamification.
• I temat ”Typologi” ställs bland annat frågan ”Hur fungerar klassisk typsnittsdesign i en digital värld”? Stefan Hattenbach, typsnittsformgivare/grafisk formgivare, berättar om sin vardag i en teknikutveckling som förändras snabbt. Han pratar också om hur val av typsnitt påverkar oss och visar exempel på egna typsnitt och typsnitt skapade speciellt för olika företag i Sverige och utomlands. Tillsammans med byrån Söderhavet har Stefan Hattenbach bland annat tagit fram Sveriges officiella typsnitt – Sweden Sans.
• Christel Coop, grafisk designer och analytiker, kommer att ge svar på frågan om vad vi ser och varför under temat ”Bild”. Genom forskning om hur ögat och hjärnan fungerar kan många av frågetecknen rätas ut. Kunskap på området öppnar för nya perspektiv i bild, design och presentationsteknik.
Tid & plats:
Stockholm, 22 maj, Moderna Museet, kl. 9.30 – 16.00.
Göteborg, 29 maj, Rubinen Avenyn, kl. 9.30 – 16.00.
Anmälan görs på:
http://www.batteri.se/designdagen