Vågen av fusioner i den grafiska industrin är inte över ännu. Undersökningar visar att en av tre tryckare (31 procent) har övervägt en sammanslagning, ett övertagande eller försäljning under det senaste året, enligt Drupas andra globala trendrapport, Drupa Global Trends Report 2. Siffran är något högre än föregående år (+3 procent), enligt rapporten.
Nästan hälften av de tillfrågade har redan genomgått en fusion eller kommer att göra det under året.
Många föredrar samarbete eftersom det är svårt att växa organiskt i nuvarande ekonomiska situationer där marginalerna är små.
Genom strategiska allianser kan tryckarna istället fokusera både på kärnverksamhet och nya marknader.
På frågan om investeringar konstaterade hälften av de intervjuade tryckarna (51 procent) att de kommer att investera i pressteknik. 48 procent berättade att de planerar att investera i sin efterbehandling medan 41 procent vill investera i prepress och automatisering av arbetsflöden.
39 procent av tryckerierna vill i första hand satsa på digital fyrfärgsoffset och 24 procent av tryckerierna vill satsa på offset.
För förpackningstryckerier är offset viktigast (31 procent) medan flexotryck kommer på andra plats (25 procent).
Drupa Global Trends Report 2 bygger på undersökningar i oktober 2014 bland 1100 tryckare och maskinleverantörer i hela världen, främst i Europa.