Var tredje tryckare funderar på sammanslagning

PUBLICERAD: 29 april 2015
UPPDATERAD: 14 november

Drupareport-small
Vågen av fusioner i den grafiska industrin är inte över ännu. Undersökningar visar att en av tre tryckare (31 procent) har övervägt en sammanslagning, ett övertagande eller försäljning under det senaste året, enligt Drupas andra globala trendrapport, Drupa Global Trends Report 2. Siffran är något högre än föregående år (+3 procent), enligt rapporten.

Nästan hälften av de tillfrågade har redan genomgått en fusion eller kommer att göra det under året.
Många föredrar samarbete eftersom det är svårt att växa organiskt i nuvarande ekonomiska situationer där marginalerna är små.
Genom strategiska allianser kan tryckarna istället fokusera både på kärnverksamhet och nya marknader.

På frågan om investeringar konstaterade hälften av de intervjuade tryckarna (51 procent) att de kommer att investera i pressteknik. 48 procent berättade att de planerar att investera i sin efterbehandling medan 41 procent vill investera i prepress och automatisering av arbetsflöden.

39 procent av tryckerierna vill i första hand satsa på digital fyrfärgsoffset och 24 procent av tryckerierna vill satsa på offset.

För förpackningstryckerier är offset viktigast (31 procent) medan flexotryck kommer på andra plats (25 procent).

Drupa Global Trends Report 2 bygger på undersökningar i oktober 2014 bland 1100 tryckare och maskinleverantörer i hela världen, främst i Europa.

Läs vidare

Canon-chefen: ”Inkjet rätt väg att gå”

Canon har under flera mässor ställt ut under mottot ”The power to move”. För Canons Jennifer Kolloczek handlar den rörelsen om ett ökat fokus på arkbaserad inkjet i höga hastigheter.

Canon Jennifer Matteus

Logistikföretag för tryckt kampanjmaterial byter namn

Namnbytet är ett led i att företaget under många år vuxit från att vara en distributör till att bli en fullskalig logistiker.

Fredrik_Ringstrom

PWA byter namn

Det ska branshföreningen för produktmedia heta.

DSC_9066

NIZE storsatsar med nytt inom print och skärning

Det nya året började med en stor maskinlansering – swissQprints femte generation Nyala. Sign, Print & Promotion i Oslo är en av de första mässorna som visar Nyala 5, så passa på att besöka återförsäljaren NIZE equipments monter för att kika närmare på denna flatbädd.

Nize-messe-1536x1024

Senaste nytt

Mimaki lanserar två eco-solventskrivare

Mimaki lanserar två nya skrivare i eco-solventserien CJV-200 för skyltmakare.

Skärmavbild-2025-03-10-kl.-15.54.29

Canon-chefen: ”Inkjet rätt väg att gå”

Canon har under flera mässor ställt ut under mottot ”The power to move”. För Canons Jennifer Kolloczek handlar den rörelsen om ett ökat fokus på arkbaserad inkjet i höga hastigheter.

Canon Jennifer Matteus

Iskall precision när storsäljare får efterträdare

Nya Epson SC-S7100 är en fyrfärgs eco-solventskrivare med bland annat ny teknik för skrivhuvudena och förbättrad produktivitet.

s7100_right-printsample-hires

Logistikföretag för tryckt kampanjmaterial byter namn

Namnbytet är ett led i att företaget under många år vuxit från att vara en distributör till att bli en fullskalig logistiker.

Fredrik_Ringstrom