Var tredje tryckare funderar på sammanslagning

PUBLICERAD: 29 april 2015
UPPDATERAD: 14 november

Drupareport-small
Vågen av fusioner i den grafiska industrin är inte över ännu. Undersökningar visar att en av tre tryckare (31 procent) har övervägt en sammanslagning, ett övertagande eller försäljning under det senaste året, enligt Drupas andra globala trendrapport, Drupa Global Trends Report 2. Siffran är något högre än föregående år (+3 procent), enligt rapporten.

Nästan hälften av de tillfrågade har redan genomgått en fusion eller kommer att göra det under året.
Många föredrar samarbete eftersom det är svårt att växa organiskt i nuvarande ekonomiska situationer där marginalerna är små.
Genom strategiska allianser kan tryckarna istället fokusera både på kärnverksamhet och nya marknader.

På frågan om investeringar konstaterade hälften av de intervjuade tryckarna (51 procent) att de kommer att investera i pressteknik. 48 procent berättade att de planerar att investera i sin efterbehandling medan 41 procent vill investera i prepress och automatisering av arbetsflöden.

39 procent av tryckerierna vill i första hand satsa på digital fyrfärgsoffset och 24 procent av tryckerierna vill satsa på offset.

För förpackningstryckerier är offset viktigast (31 procent) medan flexotryck kommer på andra plats (25 procent).

Drupa Global Trends Report 2 bygger på undersökningar i oktober 2014 bland 1100 tryckare och maskinleverantörer i hela världen, främst i Europa.

Läs vidare

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Swissqprint visar hela produktlinjen

Mycket vatten har flutit under broarna sedan Drupa arrangerades senast för åtta år sedan. Swissqprint, som har sitt huvudkontor vid Rhens västra sida i Schweiz, kommer på årets mässa att visa de innovationer som utvecklats under de åren.
swissqprint-fespa

För få utbildas – "Läget börjar bli kritiskt"

Att för få utbildas pekas ut som ett stort orosmoln för den grafiska industrin. Det gör att antalet som rekryteras utan formell utbildning för branschen ökar.
0023_210921

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)