Var tredje tryckare funderar på sammanslagning

PUBLICERAD: 29 april 2015
UPPDATERAD: 14 november

Drupareport-small
Vågen av fusioner i den grafiska industrin är inte över ännu. Undersökningar visar att en av tre tryckare (31 procent) har övervägt en sammanslagning, ett övertagande eller försäljning under det senaste året, enligt Drupas andra globala trendrapport, Drupa Global Trends Report 2. Siffran är något högre än föregående år (+3 procent), enligt rapporten.

Nästan hälften av de tillfrågade har redan genomgått en fusion eller kommer att göra det under året.
Många föredrar samarbete eftersom det är svårt att växa organiskt i nuvarande ekonomiska situationer där marginalerna är små.
Genom strategiska allianser kan tryckarna istället fokusera både på kärnverksamhet och nya marknader.

På frågan om investeringar konstaterade hälften av de intervjuade tryckarna (51 procent) att de kommer att investera i pressteknik. 48 procent berättade att de planerar att investera i sin efterbehandling medan 41 procent vill investera i prepress och automatisering av arbetsflöden.

39 procent av tryckerierna vill i första hand satsa på digital fyrfärgsoffset och 24 procent av tryckerierna vill satsa på offset.

För förpackningstryckerier är offset viktigast (31 procent) medan flexotryck kommer på andra plats (25 procent).

Drupa Global Trends Report 2 bygger på undersökningar i oktober 2014 bland 1100 tryckare och maskinleverantörer i hela världen, främst i Europa.

Läs vidare

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg, till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194

Ricoh satsar på AV-lösningar i nytt samarbete med LG

Ricoh och LG ingår ett globalt partnerskap med LG. Genom att kombinera Ricohs kommunikationstjänster med LGs displayprodukter stärker de sin kapacitet inom AV-lösningar på arbetsplatser.
LGE-picture_tcm96-86922

Varslet på By Wind: "Oroligt och ledsamt"

Om förhandlingarna flyter på kan utgången bli klar redan nästa vecka.
gs-facket-by-wind

Senaste nytt

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg, till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194

Ricoh satsar på AV-lösningar i nytt samarbete med LG

Ricoh och LG ingår ett globalt partnerskap med LG. Genom att kombinera Ricohs kommunikationstjänster med LGs displayprodukter stärker de sin kapacitet inom AV-lösningar på arbetsplatser.
LGE-picture_tcm96-86922