Antalis köper Paperlinx UK

PUBLICERAD: 7 maj 2015
UPPDATERAD: 14 november

Antalis har köpt Paperlinx förpackningsverksamhet i Storbritannien. Storleken på affären uppgår till 80 miljoner pund, enligt Printweek.

Verksamheterna som ingår i förvärvet är; 1st Class Packaging i Northampton, Donington Packaging Supplies i Spalding samt Parkside Packaging i Coventry.

– Vi var intresserade från dag ett. Vi tittade på alla de möjligheter Paperlinx hade att erbjuda, och hade omfattande diskussioner med Deloitte. Men det var de här tre företagen som vi verkligen var intresserade av, säger Davis Hunter, vd för Antalis som bekräftar att det inte finns några planer på omedelbara namnbyten även om företagen kommer att stämplas som är en del av Antalisfamiljen.

Paperlinx är en internationell leverantör av finpapper, industriförpackningar och utrustning för skyltmaterial och storformat, samt förbrukningsvaror och system.
Koncernen, som bildades år 2000 efter en uppdelning av Amcor, sålde sin pappersproducerande verksamhet 2009 till japanska Nippon Paper Group.

Idag äger Paperlinx grossistföretag i 20 länder. I Storbritannien och Europa verkar företaget under varumärket Paperlinx. I Kanada, Australien, Nya Zeeland och Asien kallar de sig Spicers.
Paperlinx sysselsätter cirka 4000 personer och huvudkontoret ligger i Melbourne, Australien.

Senaste nytt

Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

Agfa utökar sin Anapurna Ciervo-familj med den nya Ciervo H2050-modellen

AnapurnaCiervo_H2050 (1)
Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Tryckeriet US-AB satsar på DTF-tryck med sin nya maskin från InkTec. De har också uppgraderat maskinparken med två nya Ricohpressar och en falsmaskin.

US-ABDSC_9620
US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Tufft läge för svensk skogsindustri

Kombinationen av höga kostnader och låg efterfrågan går hårt åt svenska sågverk, massa- och pappersproducenter.

skogen
Tufft läge för svensk skogsindustri

Läs vidare

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Tufft läge för svensk skogsindustri

Kombinationen av höga kostnader och låg efterfrågan går hårt åt svenska sågverk, massa- och pappersproducenter.

skogen
Tufft läge för svensk skogsindustri

Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!

Sign&Print nummer 580 är här! Den nya tidningen innehåller bland annat din guide till Fespa i Berlin i maj.

IMG_1669
Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!

Uppgraderingar av Colorcut-serien

För tre år sedan blev brittiska Intec Printing Solutions en del av Plockmatic. Det innebar ett tillskott av digitala skärmaskiner i Colorcut-serien.

Plockmatic Colorcut
Uppgraderingar av Colorcut-serien