Den grafiska branschen på väg mot 2025. Det är det samlande temat när den grafiska branschen än en gång fyller stora hörsalen i Svenskt Näringslivs hus i Stockholm.
– Mänskligheten är farlig för mänskligheten. Men internet är inte farligt i sig, säger Gustaf Josefsson, entreprenör från Göteborg, till dagens moderator, Emelie Löthgren. Gör förändring till en daglig vana och var glad för att du lever i Sverige, där vi är ständigt nyfikna och gärna tar till oss ny teknik.
Grafiska Företagens ordförande Göran Gustafsson, vd på Strokirk Landströms i Lidköping, beskrev det strategiarbete som pågår i föreningen. Han sammanfattade förbundets vision i devisen: Vi trycker, förpackar och distribuerar budskap åt hela Sverige.
Jesper Strömbäck är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Mittuniversitetet. Han pratar om hur viktig motivationen är i det nya medielandskapet, där det överlåts åt oss själva att vara källkritiska och välja medier.
– Med digitaliseringen handlar det mycket mer om motivation, säger Jesper Strömbäck.
– Under valrörelsen i gjol var 35 procent av de intresserade inne och tittade på minst ett politiskt partis hemsida. Motsvarande siffra för de ointresserade var tre procent. Det som händer är att den som bara vill ha underhållning, kan hitta detta utan att utsättas för nyheter och fakta. Samtidigt kan naturligtvis den som söker information, hitta denna lättare än tidigare. Och det har blivit svårare att undanhålla information.
Söker vi efter svar på frågan om vad invandringen kostar, kommer vi att hitta helt olika svar beroende på vem vi är och vilka sökresultat som visas för oss.
– I Sverige har vi haft en relativt sammanpressad situation, där även de som kan minst kan ganska mycket. Vi riskerar nu att det blir mer som i USA, där den lägsta nivån är betydligt lägre.