Grafisk bransch mot år 2025

PUBLICERAD: 7 maj 2015
UPPDATERAD: 14 november

Moderator: Emelie Löthgren och Gustaf JosefssonDen grafiska branschen på väg mot 2025. Det är det samlande temat när den grafiska branschen än en gång fyller stora hörsalen i Svenskt Näringslivs hus i Stockholm.

– Mänskligheten är farlig för mänskligheten. Men internet är inte farligt i sig, säger Gustaf Josefsson, entreprenör från Göteborg, till dagens moderator, Emelie Löthgren. Gör förändring till en daglig vana och var glad för att du lever i Sverige, där vi är ständigt nyfikna och gärna tar till oss ny teknik.

DSC_0002Grafiska Företagens ordförande Göran Gustafsson, vd på Strokirk Landströms i Lidköping, beskrev det strategiarbete som pågår i föreningen. Han sammanfattade förbundets vision i devisen: Vi trycker, förpackar och distribuerar budskap åt hela Sverige.

Jesper Strömbäck är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Mittuniversitetet. Han pratar om hur viktig motivationen är i det nya medielandskapet, där det överlåts åt oss själva att vara källkritiska och välja medier.

Jesper Strömbäck, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Mittuniversitetet
Jesper Strömbäck, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Mittuniversitetet

– Med digitaliseringen handlar det mycket mer om motivation, säger Jesper Strömbäck.

– Under valrörelsen i gjol var 35 procent av de intresserade inne och tittade på minst ett politiskt partis hemsida. Motsvarande siffra för de ointresserade var tre procent. Det som händer är att den som bara vill ha underhållning, kan hitta detta utan att utsättas för nyheter och fakta. Samtidigt kan naturligtvis den som söker information, hitta denna lättare än tidigare. Och det har blivit svårare att undanhålla information.

Söker vi efter svar på frågan om vad invandringen kostar, kommer vi att hitta helt olika svar beroende på vem vi är och vilka sökresultat som visas för oss.

– I Sverige har vi haft en relativt sammanpressad situation, där även de som kan minst kan ganska mycket. Vi riskerar nu att det blir mer som i USA, där den lägsta nivån är betydligt lägre.

 

Läs vidare

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Swissqprint visar hela produktlinjen

Mycket vatten har flutit under broarna sedan Drupa arrangerades senast för åtta år sedan. Swissqprint, som har sitt huvudkontor vid Rhens västra sida i Schweiz, kommer på årets mässa att visa de innovationer som utvecklats under de åren.
swissqprint-fespa

För få utbildas – "Läget börjar bli kritiskt"

Att för få utbildas pekas ut som ett stort orosmoln för den grafiska industrin. Det gör att antalet som rekryteras utan formell utbildning för branschen ökar.
0023_210921

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)