The Nordic Offset Printing Association (NOPA) höll sitt vårmöte den 15-16 april i Berlin. Valet av plats betingades av att Axel Springer har integrerat inkjet i sina tidningspressar, inte bara i Berlin och inte bara i sina egna tryckerier, utan det gäller 33 installationer i totalt 12 tryckerier.
Man slås av hur liten själva inkjetenheten är. Två tvärbalkar som sitter med fyra skruvar i överbyggnaden, på vilket ett traverserande Kodak-printhuvud kan ställas in i sidled. Större plats tar då elskåp och bläcktankar, som monterats på utsidan av galleriet. Springer trycker inkjet åt Bild-Zeitung varje dag, och utrustningen är så gott som problemfri och kräver obetydligt underhåll.
Om installationen och driften inte gör mycket väsen av sig, så låg investeringen för Bild i multimiljonklassen (och då talar vi förstås om euro). Påtrycket, ca 10 cm brett och endast i svart, används för olika ändamål, bl a som inloggning till betalsajten Bild Plus, lottsedlar och andra spel. Bild ser den som ett sätt att knyta samman print med den digitala världen och transformera läsarna från en okänd massa till individer med koppling till varumärket Bild.
NOPA:s tryckerimedlemmar från Skandinavien och Baltikum, som i huvudsak är heatset och coldset rulltryckerier även om ark också ingår, är förstås intresserade av allt som kan ge en fingervisning om deras framtid. Seminariet som hölls den 15 april pekade på att pendeln håller på att slå tillbaka – print har sitt värde och behövs för att den digitala marknadsföringen ska fungera i praktiken. Sådana tongångar kom från både Alexander Voges från världens näst största e-handelsföretag Otto, Håvard Grjotheim från 07 Media och Staffan Hulthén från analysföretaget Rampanel. Otto fortsätter att trycka kataloger, men deras roll har förvandlats från säljinstrument till marknadsföringsverktyg.
Grjotheim pekade på att print stärks speciellt bland unga människor i USA, och det går fort. Hultén visade att relevans och varumärke är de två viktigaste faktorer som avgör om vi kommer ihåg en annons eller inte – och den genomsnittstid vi ägnar åt en bannerannons är endast 1,5 sekunder, vilket är för kort för att avgöra om annonsen är relevant eller inte. En tryckt helsida i fullformat får 6 sekunder.
NOPA har under flera år kunnat glädja sig åt stigande deltagarantal i vår- och höstmötena och flera medlemmar. Berlin befäste den trenden med över 80 deltagare, både gamla och nya. Vid höstmötet den 11-12 november i Stockholm kommer medieutvecklingen att diskuteras med bidrag från förlag, tidning, publicist och mediebyrå.
NOPA samarbetar med branschföreningarna i medlemsländerna. Ytterligare information finns på www.nopa.nu.