Här är tryckerierna som fick mest

PUBLICERAD: 13 maj 2015
UPPDATERAD: 14 november

money_small

Härvan runt tryckerimomsen fortsätter och svenska tryckerier har nu begärt och fått tillbaka 3,35 miljarder kronor från Skatteverket.

Men trots att de riskerar att bli återbetalningsskyldiga har tryckerierna hanterat pengarna olika. En del har redan investerat pengarna i verksamheten eller sålt, överlämnat och kanske rentutav lagt ner sin verksamhet. Andra har reserverat pengarna i väntan på nya domslut.

På samma sätt redovisas pengarna olika i företagens årsredovisningar så det är svårt att få en överblick över vem som fått vad. Dagens Arbete har dock lyckats ta fram en unik lista på tio tryckerier som fått tillbaka mest. Listan bygger på uppgifter från Skatteverket, bolag för bolag. Tillsammans har dessa företag fått drygt 1,8 miljarder kronor, det vill säga mer än hälften av de 3,35 miljarder som betalats ut.

Med reservation för att eventuella uppgifter från Skatteverket missats eller att någon aktör saknas bland de tio, här publicerar vi hela listan:

• V-Tab: 661 miljoner
(V-Tab AB, V-Tab Västerås, Landvetter, Örebro, Norrtälje, Vimmerby och Falkenberg.)

• Elanders: 249 miljoner
(Elanders Sverige AB, Elanders Berlings, Gummessons, Gotab och Tofters.)

• Sörmlands Grafiska: 197 miljoner

• Aller Tryck AB: 168 miljoner

• Kungsbacka Graphic: 132 miljoner

• Pressgrannar AB: 103 miljoner

• Sydostpressarna: 84 miljoner

• Arkitektkopia: 73 miljoner

• Edita: 71 miljoner
(Edita Bobergs, Edita Västra Aros.)

• Bold Printing Group: 69 miljoner
(Bold Printing Group AB, Bold Printing Stockholm och Malmö samt Borås tidnings tryckeri.)

Av Skatteverkets beslut framgår det inte om tryckerierna har återbetalat någon moms till sina kunder. En sådan transaktion behöver inte alltid förankras hos Skatteverket.

 

Läs vidare

Signcore bjuder in till öppet hus

Maskinåterförsäljaren fyller ett år. VD Robert Nyblom om:
✔Programmet på Öppet hus ✔Den kaotiska starten ✔Bolagets egen DTF-film

IMG_6172wb

Canon-chefen: ”Inkjet rätt väg att gå”

Canon har under flera mässor ställt ut under mottot ”The power to move”. För Canons Jennifer Kolloczek handlar den rörelsen om ett ökat fokus på arkbaserad inkjet i höga hastigheter.

Canon Jennifer Matteus

Logistikföretag för tryckt kampanjmaterial byter namn

Namnbytet är ett led i att företaget under många år vuxit från att vara en distributör till att bli en fullskalig logistiker.

Fredrik_Ringstrom

PWA byter namn

Det ska branshföreningen för produktmedia heta.

DSC_9066

Senaste nytt

Signcore bjuder in till öppet hus

Maskinåterförsäljaren fyller ett år. VD Robert Nyblom om:
✔Programmet på Öppet hus ✔Den kaotiska starten ✔Bolagets egen DTF-film

IMG_6172wb

Mystery wrap-tävling orsakade nervösa skratt

Under onsdagen hölls Spandex tävling ”The Spandex Mystery Wrap Competition” på Sign Print & Promotion i Oslo. När det mystiska objektet som skulle folieras blev avslöjat så var det många som drog på smilbanden.

Wrap-4

Mimaki lanserar två eco-solventskrivare

Mimaki lanserar två nya skrivare i eco-solventserien CJV-200 för skyltmakare.

Skärmavbild-2025-03-10-kl.-15.54.29

Canon-chefen: ”Inkjet rätt väg att gå”

Canon har under flera mässor ställt ut under mottot ”The power to move”. För Canons Jennifer Kolloczek handlar den rörelsen om ett ökat fokus på arkbaserad inkjet i höga hastigheter.

Canon Jennifer Matteus