Medieinvesteringarna ökar igen

PUBLICERAD: 13 maj 2015
UPPDATERAD: 14 november
IRM-small
Madeleine Thor, vd, IRM.

Efter ett svagt fjärde kvartal 2014 börjar mediemarknaden att återhämta sig igen, enligt IRM, Institutet för reklam- och mediestatistik. Tillväxten under första kvartalet 2015 uppgår till 0,7 procent av resultatet från första kvartalet 2014. Investeringarna uppgår nu till knappt 7,5 miljarder kronor.

Kvartalet karaktäriserades av ett blandat utfall för de olika mediegrupperna. Medan de digitala kategorierna överlag fortsatte att växa i oförminskad takt, kämpade många andra kanaler med ett tufft kvartal. Bidragande till detta var också att OS ägde rum i det första kvartalet 2014 vilket antas påverka jämförelsetalen.

Investeringen i digital reklam utgör nu drygt 37 procent av medieinvesteringarna. Digital reklam växte med 16,8 procent under det första kvartalet till en omsättning på 2,8 miljarder kronor.
Det är som tidigare också framförallt mobilmarknadsföring, webb-TV-marknadsföring och sökordsmarknadsföring som visar höga tillväxttal. Genom tillväxten i digitala investeringar tillförs drygt 400 miljoner kronor till medieinvesteringarna under det första kvartalet.

TV hade ett starkt första kvartal 2014, understött av OS. Under det första kvartalet 2015 faller dock TV-investeringen något och tappet uppgår till 8,4 procent jämfört med samma period 2014.

– Jag skulle vilja lyfta fram den fantastiska utvecklingen för utomhusreklam. Ökningen uppgår till 27 procent relativt samma kvartal föregående år. Med flera på varandra följande kvartal av fin tillväxt börjar vi kunna skönja indikationer på att annonsörernas preferens för utomhus stärkts, kommenterar Madeleine Thor, vd på IRM.

Läs vidare

Alvöen breddar utbudet av fräs- och skärmaskiner

Alöven är nu skandinavisk distributör av Kimlas CNC-fräs- och skärbord för industriell produktion. Det ska komplettera de lösningar som företaget sedan tidigare erbjuder från MultiCam. 
CNC Alvöen

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnorth Award kommer nu in i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x

Wackes tror på starkt år – nyanställer tre

Produktmediaföretaget Wackes förstärker organisationen med tre anställda. Detta för att möta en ökad efterfrågan på bolagets produkter och tjänster.
Wackes 1

Har Lessebo Paper hittat årets sommarhit?

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.
Lessebo Paper

Senaste nytt

Alvöen breddar utbudet av fräs- och skärmaskiner

Alöven är nu skandinavisk distributör av Kimlas CNC-fräs- och skärbord för industriell produktion. Det ska komplettera de lösningar som företaget sedan tidigare erbjuder från MultiCam. 
CNC Alvöen

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnorth Award kommer nu in i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x

Wackes tror på starkt år – nyanställer tre

Produktmediaföretaget Wackes förstärker organisationen med tre anställda. Detta för att möta en ökad efterfrågan på bolagets produkter och tjänster.
Wackes 1

Har Lessebo Paper hittat årets sommarhit?

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.
Lessebo Paper