Det har varit en tuff start på det nya året, meddelar kuverttillverkaren Bong i sin första delårsrapport. Resten av 2015 ser också dystert ut då marknaden förväntas att minska.
”Med en utmanande marknad, stigande papperspriser och den senaste tidens turbulenta valutakursutveckling, är det nödvändigt för Bong att höja våra försäljningspriser. Inom några månader kommer vi att ha slutfört vårt ambitiösa strukturprogram, vars syfte varit att öka vår effektivitet för att kunna ge våra kunder den servicenivå de förväntar sig av oss”, skriver Bong i ett pressmeddelande.
Mellan januari och mars minskade nettoomsättningen med 3,5 procent till 639 Mkr (662). Resultat efter skatt blev -20 Mkr (-45).
– Vi ser många tillväxtmöjligheter inom förpackningsmarknaden och i Östeuropa framöver. Trots tuffa marknadsförutsättningar och stora kassautflöden för engångskostnader så levererar Bong ett positivt kassaflöde och ett positivt justerat rörelseresultat för första kvartalet 2015, säger Bongs vd, Stéphane Hamelin.