Momsmål mot Vitt Grafiska sätter gränser

PUBLICERAD: 28 maj 2015
UPPDATERAD: 14 november
Vitt-small
Dag Wassberg, vd, Vitt Grafiska.

Högsta Domstolen, HD, har beviljat prövningstillstånd mellan Voice the Brand Liberation Company och Vitt Grafiska Produktion, Stockholm. Eftersom detta är det första civilrättsliga ärendet i momshärvan som gått vidare till HD kan domstolsbeslutet bli prejudicerande.

Bakgrunden dateras till 2006 när Voice anlitade Vitt för vissa tryckeritjänster. Vitt tog ut moms med 25 procent på det belopp som fakturerades. Efter en dom i EU-domstolen i februari 2010 ändrades momssatsen för tryckeritjänster till sex procent. Efter omprövning betalade Skatteverket, SKV, tillbaka 74 466 kr till Vitt med anledning av Vitts försäljning till Voice. Voice har därefter begärt att Vitt i sin tur ska betala tillbaka den för högt debiterade momsen men Vitt har tillbakavisat kravet. Kunden stämde Vitt men förlorade sina mål både i tingsrätt och hovrätt.

– Det är ofattbart hur mycket tid, energi och ont blod mellan tryckerier och deras kunder och även tryckerikollegor emellan som den här momscirkusen skapat. Hade jag kunnat vrida tillbaka klockan så hade vi aldrig deltagit i den här cirkusen från första början, säger Dag Wassberg, vd för Vitt Grafiska som fick tillbaka totalt 3,8 miljoner kronor.

Men varför valde ni att få tillbaka momspengarna?
– Skattejurister på vår revisionsbyrå gav oss rådet att ansöka om pengarna utifrån Skatteverkets beslut. Regelmässigt var det inga konstigheter med det då. Så i grunden är det SKV själv som skapat den här situationen.

Vad gjorde ni av pengarna?
– Vi köpte två nya tryckerier, Bromma Brolin och Garnisonstryckeriet. Att gå samman och växa är enda sättet att överleva i den här branschen idag. Inte ett enda öre gick till privata utdelningar.

Hur känns det nu inför rättegången i HD?
– Vi har redan lagt ner massor av arbete på det här och rättegångskostnaderna i tingsrätt och hovrätt har kostat oss hundratusentals kronor, mycket mer än själva kapitalskulden på 74000 kronor. Så det är klart att jag är jätteorolig för hur det ska sluta. 74000 är den lilla biten jämfört med rättegångskostnader och eventuella följdeffekter som påverkar branschen och alla dess underleverantörer.

Varför betalar ni inte bara tillbaka pengarna så är saken ur världen?
– Frågan är mer komplicerad än så. Tryckerikunden har ju redan dragit av momsen i sin redovisning så de har ju inte förlorat en enda krona på det här. Det fanns ett regelverk som alla följde och drog nytta av så vem ska straffas för det? Den stora förloraren är naturligtvis skattekollektivet. SKV och deras uppdragsgivare finansdepartementet borde ha reagerat på EU:s lagstiftning redan från första början. Då hade allt varit annorlunda nu.

Läs vidare

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w

Nordvalls Etikett i partnerskap med utländska producenter

Nordvalls Etikett AB har slutit ett samarbetsavtal med holländska Geostick och franska Stratus Packaging. Bakgrunden till samarbetet är att bibehålla och stärka gemensamma marknadsandelar på en kraftigt konkurrensutsatt marknad.
Vid frågor om bilden, skriv till: christian.andersson@apeloga.se

Senaste nytt

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2