Fräckast take-away vinner årets PIDA

PUBLICERAD: 11 juni 2015
UPPDATERAD: 14 november
PIDA-small
Champagneflaskor var ett av de vinnande bidragen i PIDA 2014.

Snart är det åter dags för designtävlingen PIDA, Packaging Impact Design Award, där studenter i Frankrike, Tyskland och Sverige ska utveckla nya förpackningskoncept.

Tävlingen, som arrangeras av BillerudKorsnäs, är ett försök att driva utvecklingen framåt inom förpackningsdesign och samtidigt skapa en mötesplats för industrin och skolorna.

Årets tema är ”Style And Smart On the Go”, det vill säga ett koncept kring mat ute på stan som utgår från trender, nya livsstilar och ökad medvetenhet om mat som konsumeras på väg till jobbet, gymmet, konserten eller matchen.

─ Årets tema binder samman flera tydliga trender. Livstempot ökar och ställer krav på hög tillgänglighet och förmåga att utnyttja tid. En annan trend är större efterfrågan på grönare, mer medveten och mer sofistikerad mat. Mosbrickans tid är förbi. Det man äter i farten ska vara gott, snyggt och funktionellt. I årets PIDA ska designstudenterna skapa ett koncept inklusive förpackningen där alla delar finns med, säger Agneta Rognli, Marketing Manager på BillerudKorsnäs.

Vinnarna i svenska PIDA presenteras på Fotografiska i Stockholm den 16 juni. Priser delas ut kategorierna ”Winner All Categories”,”Best Level of Shelf Impact”, ”Best Level of Innovation” och ”Best Level of User-friendliness”.
I samband med prisutdelningen arrangeras även ett seminarium med intressanta keynote speakers som delar med sig av sin kunskap i dagsaktuella ämnen.

Senaste nytt

Åtta45 förvärvar bokbinderi

Koncernen fortsätter sin förvärvsresa.

Lagbild-2048x1332
Åtta45 förvärvar bokbinderi

Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

Agfa utökar sin Anapurna Ciervo-familj med den nya Ciervo H2050-modellen

AnapurnaCiervo_H2050 (1)
Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Tryckeriet US-AB satsar på DTF-tryck med sin nya maskin från InkTec. De har också uppgraderat maskinparken med två nya Ricohpressar och en falsmaskin.

US-ABDSC_9620
US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Läs vidare

Åtta45 förvärvar bokbinderi

Koncernen fortsätter sin förvärvsresa.

Lagbild-2048x1332
Åtta45 förvärvar bokbinderi

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Tufft läge för svensk skogsindustri

Kombinationen av höga kostnader och låg efterfrågan går hårt åt svenska sågverk, massa- och pappersproducenter.

skogen
Tufft läge för svensk skogsindustri

Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!

Sign&Print nummer 580 är här! Den nya tidningen innehåller bland annat din guide till Fespa i Berlin i maj.

IMG_1669
Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!