Snart är det åter dags för designtävlingen PIDA, Packaging Impact Design Award, där studenter i Frankrike, Tyskland och Sverige ska utveckla nya förpackningskoncept.
Tävlingen, som arrangeras av BillerudKorsnäs, är ett försök att driva utvecklingen framåt inom förpackningsdesign och samtidigt skapa en mötesplats för industrin och skolorna.
Årets tema är ”Style And Smart On the Go”, det vill säga ett koncept kring mat ute på stan som utgår från trender, nya livsstilar och ökad medvetenhet om mat som konsumeras på väg till jobbet, gymmet, konserten eller matchen.
─ Årets tema binder samman flera tydliga trender. Livstempot ökar och ställer krav på hög tillgänglighet och förmåga att utnyttja tid. En annan trend är större efterfrågan på grönare, mer medveten och mer sofistikerad mat. Mosbrickans tid är förbi. Det man äter i farten ska vara gott, snyggt och funktionellt. I årets PIDA ska designstudenterna skapa ett koncept inklusive förpackningen där alla delar finns med, säger Agneta Rognli, Marketing Manager på BillerudKorsnäs.
Vinnarna i svenska PIDA presenteras på Fotografiska i Stockholm den 16 juni. Priser delas ut kategorierna ”Winner All Categories”,”Best Level of Shelf Impact”, ”Best Level of Innovation” och ”Best Level of User-friendliness”.
I samband med prisutdelningen arrangeras även ett seminarium med intressanta keynote speakers som delar med sig av sin kunskap i dagsaktuella ämnen.