Skyltstället växer med SweProd Graphics

PUBLICERAD: 11 juni 2015
UPPDATERAD: 14 november

Skyltstallet-small

Franchisekedjan och skylttillverkaren Skyltstället, med huvudkontor i Borlänge, går samman med SwedProd Graphics.

– Tack vare sammanslagningen ökar vår tillverkningskapacitet betydligt. Maskinparken blir väsentligt större och vi sysselsätter mångdubbelt fler i produktionen. Nu kan vi i princip erbjuda alla typer av skyltar till alla typer av verksamheter direkt från egen tillverkning, säger Skyltställets Samuel Eriksson som fortsätter med sitt uppdrag som vd för det expanderade bolaget.

Med sammanslagningen flyttar tillverkningsenheten från Borlänge till Visby, där SweProds tillverkning är lokaliserad. Skyltställets produktionsenhet går från dagens 10 till 70 personer, säljkontorens personal oräknat och koncernens omsättning kommer att överstiga 100 miljoner kronor.

– Detta gör Skyltstället till den absolut största aktören i Skandinavien, samtidigt som vi behåller vår lokala prägel med säljkontoren ute i landet, säger Samuel Eriksson i ett pressmeddelande.

SweProd Graphics tillverkar emblem och skyltar till olika industriverksamheter, bland annat logotyperna till BMW. Cirka 40 procent av produktionen går på export.

Skyltstallet2-small

– Vi är mycket glada för affären med Skyltstället och ser att vi kommer att komplettera varandra mycket väl. SweProds produktion kombinerat med Skyltställets förmåga att sälja och bygga ett franchisenätverk ger oss något helt unikt, säger Henrik Svensson.

Skyltställets huvudkontor kommer även i fortsättningen att ligga kvar i Borlänge där de flyttar till nya lokaler.

Skyltstället startade 1985 som ett lokalt skyltföretag i Borlänge. År 2011 köptes företaget av de tre bröderna Samuel, Pontus och Rickard Eriksson med avsikten att bygga ett nytt koncept i skyltbranschen.

 

Läs vidare

Screentryckarprofil har gått ur tiden

Jan Enberg, stark profil inom screentrycket i Sverige och internationellt, har gått bort. Föreningen Fespa Sweden minns sin hedersmedlem i en minnestext.
Jan-Enberg

Svensk mässpremiär för värmepress

Hos den grafiska leverantören Folier.se var det såväl värmepressar som DTF/DTG- och sublimeringsskrivare som stod i blickfånget under Nordic Profile Fair, men även skärplotters, kepspressar och vinyler.
Folier 1

Etikettryck: ”Övergången från analogt till digitalt fortsätter”

Digital etikettproduktion har blivit det normala, enligt Carsten Bamberg, affärsutvecklingschef på Konica Minolta. Han ger sin syn på etikettåret 2023, ett år han menar präglas av en fortsatt stark trend mot ökat digitaltryck.
Carsten_Bamberg

Bildkavalkad från promotionmässa

Missade du Nordic Profile Fair på Elmia i Jönköping? Här kan du se bilder från produktmediabranschens första mässdag.
Kollage_promotion

Senaste nytt

Standardiserade robotlösningar ska lyfta storformatsbranschen

Under de senaste åren har automatisering stått högt upp på önskelistan hos många skärbordskunder. Zünd Scandinavia har svarat genom att utveckla robotlösningar som kan uppfylla enskilda kunders specifika behov.
robot_zund_01a

Heidelberg Nordic: En kort svacka sen ljusnar det igen

Heidelberg Nordic rustar för en kort lågkonjunktur och förändringar på marknaden, men tror på en snabb vändning.
Heidelberg_01

Nize lägger många planer för 2023

Nize Equipment kom springande in i 2023 efter en hektisk avslutning på förra året. Det betyder att kursen ännu inte är satt för alla planer för det nya året, men en sak är säker, det blir fullt upp. 
nize_01

Screentryckarprofil har gått ur tiden

Jan Enberg, stark profil inom screentrycket i Sverige och internationellt, har gått bort. Föreningen Fespa Sweden minns sin hedersmedlem i en minnestext.
Jan-Enberg