”Hitta IT-system som skapar värden för kunden”

PUBLICERAD: 5 augusti 2015
UPPDATERAD: 5 augusti
Eva Rosén, Arifiq.
Eva Rosén, Arifiq.

Eva Rosén, affärsutvecklare på Arifiq, menar att de IT-verktyg vi använder måste skapa värden både internt, men även för tryckeriets kunder. Vi har intervjuat henne om framtidens IT-lösningar i grafiska branschen.

Hej Eva! Hur ser din lägesbild av branschen ut?
– I och med att vi lever våra liv helt online i dag, vill vi alltid vara uppdaterade. Det får stora konsekvenser för den grafiska branschen. Vi trycker helt enkelt oftare och mindre. Det i sig medför att det blir en stor administrationsapparat för svenska tryckerier. Många är i dag intresserade av att förenkla denna administration och få ett sömlöst arbetsflöde med så få stopp som möjligt på vägen. Det här är en jätteviktig fråga som vi måste ta tag i. Risken är annars att vi lägger mer pengar på administrationen än vad man tjänar på jobbet.

– Med den konkurrensbild vi har i dag i branschen finns det två mer framträdande strategier. Antingen gör man som till exempel Åtta45 och nischar sig mot en produktgrupp. De har ju sagt att de ska bli bäst på A4-formatet. Eller så blir man en fullserviceleverantör. Då handlar det delvis om att kunna erbjuda nya kommunikationstjänster som crossmedia.

– Även om man nischar sig måste man förenkla för kunden. Allt fler svenska tryckerier börjar ta till sig detta. Under vår tid med Arifiq har vi sett en tydlig förändring i hur tryckerierna ser sig själva gentemot kunderna. När vi börjande fanns det inte på kartan att kunderna skulle få tillgång till tryckeriets prisberäkningsverktyg. I dag är många tryckerier öppna för det och förstår att det kommer att krävas i framtiden.

Hur använder de svenska grafiska tjänsteleverantörerna sina IT-verktyg?
– Många har investerat och många förstår att de måste investera. Vi har besökt väldigt många tryckerier och ser att många sitter med föråldrade system. Systemen utgår för mycket från befintliga processer och inte från vilka behov de ska möta i framtiden.

– Det som tryckerierna främst använder idag är traditionella kalkylsystem, där man som användare måste ha en lång grafisk erfarenhet. Till skillnad från USA ser vi tack och lov inte så många Excel-ark längre.

– Tryckerierna köper också större MIS-system som kan vara kostsamma att implementera och väldigt omständliga att använda. Vi har sett exempel där personalen nästan gör allt för att kringgå nya IT-lösningar, vilket knappast kan vara meningen.

– Många har också köpt för stora och svåra system som man egentligen inte behöver eller har kapacitet att använda. Plus att det kommer nya versioner och att implementeringen kostar mer och tar längre tid än vad man trodde. Risken är att man under lång tid får köpa in onödigt mycket IT-konsulttjänster. När man köpet ett system behöver man vara uppmärksam på den totala livscykelkostnaden, och inte bara se till månadsavgiften.

– Sedan möter vi då och då tryckerier som bygger egna system. Det är någonting som jag i de flesta fall skulle avråda från. Det kostar fasligt mycket i både tid och pengar, både i utveckling och underhåll.

Vilka IT-behov kommer de svenska grafiska tjänsteleverantörerna att ha i framtiden?
– Vi tror stenhårt på att man måste förstå kundernas beteende och vad de värdesätter så att man skapar värden för kunden. Om man skapar en produktionsprocess som bara förenklar det interna arbetet, missar man vad det ger för värde för kunderna.

– Tryckerierna måste därför hitta IT-system som skapar dessa värden för kunden, men som också gör att man kan ligga steget före kunden och förutse dennes behov. Det är precis så vi tänker med vårt system för beräkning av trycksakspriser. Det är farligt att vänta för länge och reagera på nya krav från dina kunder. Istället bör du vara proaktiv, innovativ och komma med nya lösningar.

– Internt handlar det i framtiden mycket om automatisering. Det gäller att ha så få stopp som möjligt i produktionen. Det gör att vi i branschen kommer att välja system som kan integreras, som har ett öppet API, och som kan kommunicera sömlöst med andra system. Produktionen ska gå fort och det ska vara säkert.

– Att välja affärssystem är helt klart en ledningsfråga. Alla expertfunktioner på tryckeriet kanske inte är lika intresserade av att spara in tjänster och öka försäljningen. Därför kan IT inte ses som en separat fråga, den är lika viktig för säljet, produktionen, administrationen och inte minst lönsamheten. Det är helt enkelt företagets hjärta och måste stödja företagets affärsstrategier.

Läs vidare

Tapet- och rullproduktion: Tätt samarbete intensifieras

Skrivarleverantören Canon och leverantören av efterbehandlingsutrustning, Fotoba, intensifierar samarbetet med gemensamma demonstrationslokaler hos den skandinaviska Fotoba-återförsäljaren PMH Systems i Ringsted.
Fotoba-canon_01

Först med planprinter: ”Tidsvinsten är enorm”

Level 10 i Västra Frölunda är först i Sverige med att installera en ny planprinter som ska få dem att växa på skyltsidan. Arbetstiden för de två skyltmakarna i huset kapas nu rejält.
Niclas

Textilföretaget som breddar sin profil

Helsingborgsbaserade Profilewear firar i år 10-årsjubileum och har under årens lopp hunnit bli varma i kläderna när det gäller textil. Nu vill företaget även satsa på andra profilprodukter.
Epson SC-red kopiera

Tryckeriet som älskar utmaningar

Störst går först i maskinväg hos tremannaföretaget D-Max Print när de investerar i nytt. Snabba tempoväxlingar och att ta fram fiffiga speciallösningar till kunderna utmärker den lilla, men kraftfulla produktionen.
D-Max

Senaste nytt

Öppet hus: Color Systems premiärvisar ny DTF

Den 26 september har Color Systems öppet hus. De kommer bland annat visa upp en ny DTF-skrivare som de redan hunnit sälja flera stycken av och storformatsskrivare från flera olika varumärken.
FotoJet---2024-09-20T150250.087

Positiva tongångar på Sign Print & Pack-mässan

Den 18–19 september arrangerades mässan Sign Print & Pack i danska Odense. Det blev en succé på många sätt. Framför allt var det en mycket positiv stämning bland utställarna som generellt uttryckte att mässan levde upp till deras förväntningar och bjöd på många intressanta kundsamtal.
DK mässan

Vår nya tjänst Packindx ger dig koll på prisutveckling på material

Nu lanserar AGI Media en helt ny innovativ tjänst för att ge företag chans att hålla kolla på prisutvecklingen på material.
adam-smigielski-K5mPtONmpHM-unsplashx

iEcho köper tysk skärbordstillverkare

Den svenska återförsäljaren VBS ser positivt på affären som påverkar nordiska marknaden.
FotoJet---2024-09-20T103043.939