Under öppningen av ett nytt Print Media Center i Tyskland passade Heidelberg på att förklara omorganseringen och den nya strategin.
Heidelberg flyttar ut ur sin stora byggnad mitt i staden Heidelberg. Den har varit huvudkontor och utbildningscenter för generationer av grafiska fackmänniskor. Nu samlar man istället alla sina aktiviteter i produktionscentret i grannbyn Wiesloch-Waldorf. Det är i viss mån slutet på en epok, men också starten på en ny fas för den tyska offsetpressleverantören. Företaget ser sig allt mindre som en maskinleverantör och mer som en leverantör av tjänster. Man står på tre tydliga ben – service, förbrukningsmaterial och utrustning.
Nollresultat
Efter flera år med röda siffror kunde Heidelberg i år fira att man landade på ett nollresultat. Det är frukten av den omorganisering som företaget går igenom och en viss optimism kan skönjas. Under innevarande räkenskapsår kommer omorganiseringarna att fortsätta. Nu siktar man på att upp emot hälften av intäkterna ska komma från service och förbrukningsmaterial. Det är något som ska garanteras genom fortsatta förvärv på området. Numera är PSG, Blueprint och Fujifilm Sverige en del av Heidelberg. Strategin ska säkra att Heidelberg blir mindre konjunkturkänsligt och samtidigt blir en ekonomiskt stabil partner med fler kontaktytor gentemot kunderna.
Man räknar med att redan 2015-2016 nå ett överskott på 8 procent EBITDA, alltså efter före skatter och avskrivningar.
– När räkenskaperna är i balans och vi är klara med alla omstruktureringar, då finns det tydliga förväntningar om att vi också ska nå upp till målsättningarna de kommande åren, säger Harald Weimer, chef för affärsområdet försäljning & service.
Tre delar
I och med öppnandet av det nya Print Media Center i Wiesloch-Waldorf lanserade Heidelberg en ny logotyp. Den ska symbolisera att man inte bara säljer offsetpressar, utan även service och förbrukningsmaterial.
Även om det är imponerande att Heidelberg nu stoppat flera års blödning samt att det finns en viss mån av optimism, så infinner sig ändå en känsla av att man inte riktigt vet vad företaget vill. Budskapet från Heidelberg är att man vill ta reda på kundernas behov och erbjuda ett brett urval av produkter och tjänster. På så sätt kan kunderna själva kombinera de lösningar som passar för dem. Vare sig det är arkpressar med eller utan UV, LE eller LED-UV, miljöfärger eller inte. Säg vad du vill ha så får du det, verkar stämma bra överens med företagets inställning.
Hamnat efter
Inom digitaltryck har man hamnat på efterkälken. Företaget har omkring 500 Linoprint-installationer. Linoprint är dock baserad på Ricoh-teknik. Man har också sagt sig arbeta på en digital arkmaskin som ska vara klar till Drupa nästa år. Denna är baserad på teknik från Fujifilm, precis som etikettlösningen Gallus DC340.
Den enda helt egenutvecklade digitala produkt som Heidelberg har i stallet är Prinect. Det är ett avancerat arbetsflöde som kan användas i flera processer för att säkra automatisering, optimering och överblick. I våra ögon är det logiskt om företaget hade byggt sin strategi på just Prinect, som är en flaggskeppsprodukt för hantering av alla delar i produktionskedjan. Till Prinect kan man koppla på fler lösningar för sådant som administration och marknadsföring. Det har även stöd för tredjepartslösningar som EFI Fiery.
– Det är avgörande att kunderna förstår hur marknaden förändras, säger Stephan Plenz, chef för affärsområdet utrustning hos Heidelberg. Upplagorna krymper, medan jobben blir fler. Om du inte automatiserar allt det som går att automatisera och om du inte integrerar allt det som går att integrera, då blir det snudd på omöjligt att få affären att få det att gå ihop. Det är inte rimligt att alla jobb kräver handpåläggning, inte heller att tryckeriets maskinpark består av flera oberoende lösningar. Då mister du överblick och flexibilitet.
Mot denna verklighetsbakgrund tecknar det sig som mest logiskt att fokusera mer på just Prinect, ett av företagets kärnprodukter som kan användas för att integrera alla processer.
– Integration är definitivt ett nyckelord för oss och om det inte framkommit tydligare i vår kommunikation så ska vi förtydliga det. Men man ska också komma ihåg att vi fortfarande är inne i en omställningsprocess med stora förändringar och vi kommer att justera vår strategi kontinuerligt.
– När det gäller Prinect så arbetar vi nu på att göra det till tryckeriets managementsystem och inte bara ett arbetsflöde. Det är en central produkt, men vi är ännu inte där då vi kan säga att Prinect är en del av kärnan i vår strategi.
10 000 kvadratmeter
Stephan Plenz, Harald Weimer och chefen för nya Print Media Center Commercial, Roland Krapp, invigde det nya centrat. Tillsammans med Print Media Center Packaging utgör det världens största grafiska utbildnings- och democenter. Totalt har de båda enheterna över 10 000 kvadratmeter att förfoga över.
I det nya centrats 5000 kvadratmeter finns splitternya maskiner. Här går det bland annat att jämföra aniloxteknik med traditionell offsetteknik. Det går också att testa olika UV-varianter. Utöver tryckpressar finns här också plåtsättare och efterbehandlingsutrustning från Polar och andra leverantörer. Dessutom går det att fördjupa sig i olika arbetsflödeslösningar innan man bestämmer sig för en investering.
Under den guidade premiärvisningen i Print Media Center Commercial fick vi bland annat se närmare på en ny laserskärare från Polar med namnet Digicut. Till skillnad från andra modeller på marknaden har DIgicut laserhuvudet monterat på ett skärbord som rör sig i x och y. Det gör lösningen förhållandevis långsam. I gengäld klarar Digicut av att skära de mest otroliga mönster med hög komplexitet. En annan nyhet som lanseras nu i sommar är en palladdare till företagets Suprasetter. Den klarar 1200 plåtar på ett bräde.