Medieinvesteringarna minskade under sommaren

PUBLICERAD: 11 augusti 2015
UPPDATERAD: 14 november
Staffan Slörner, vd, Sveriges Mediebyråer.
Staffan Slörner, vd, Sveriges Mediebyråer.

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, minskade under juni (-4,5%) och juli (-2,4%), jämfört med samma period föregående år. De mediekategorier som sticker ut och uppvisar positiv tillväxt under juni och juli är bio och internet. De mediekategorier som har haft det tufft under sommarmånaderna återfinns inom print samt TV. Totalt förmedlades under juni och juli drygt 1,4 miljarder kronor.

Mediekategorin bio ökade mest under sommarmånaderna och uppvisar en positiv tillväxt om 47,4 procent. Internet fortsätter att öka kraftigt under juni och juli, 26,1 procent respektive 16,5 procent. Under juli ökade mediekategorin utomhus/trafikreklam med 13,4 procent, jämfört med juli 2014.

– Både juni och juli minskar jämfört med 2014. Dock var volymen för juni 2014 den högst uppmätta juni-volymen i mediebyråbarometerns historia, sannolikt drivet av fotbolls-VM. Just avsaknaden av ett stort evenemang visar sig tydligt då exempelvis kvällspress fortsätter tappa kraftigt. Trots detta uppvisar juni 2015 den näst högsta volymen sedan 2008. Både juni och juli följer årets trend med förflyttning av investeringar från tryckta till digitala medier, och sammanfattar vi årets första sex månader kan vi konstatera att flytten inte försvagas, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer.

Printmedia fortsätter att leda nedgången. Den mediekategori som backar mest under sommarmånaderna är kvällspress, i juni med 45,5 procent och juli 26 procent. 

Medieinvesteringarna i print har under perioden januari-juni minskat med 233 miljoner kronor (-15,6%). Även den enskilt största mediekategorin TV uppvisar en tillbakagång, i juni med 16,6 procent och juli med 6,5 procent, jämfört med samma period föregående år. TV-volymen i juni/juli är den lägsta sedan 2011.

– Under årets första sex månader har medieinvesteringarna i digitala kanaler ökat med 23, 7 procent, vilket motsvarar 363 miljoner kronor. De digitala kanalerna drivs primärt av den ständigt ökande digitala mediekonsumtionen, men också av programmatiska, automatiserade köp samt av en ökning inom annonsering i sociala medier. I tidningsvärlden kommer det därmed sannolikt även fortsättningsvis att ske stora strukturella förändringar, där nedläggningen av Riksmedia och Impact är tydliga exempel på det. Vi kan även se att TV minskar med över 7 procent under det första halvåret. TV-stationerna tar delvis igen detta på sina Play-kanaler, men det är ändå förvånande med tanke på TV-stationernas kraftiga prishöjningar under 2015, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.

Läs vidare

Gop lanserar nytt återvinningskoncept

Materialleverantören Gop har inlett samarbete med flera skandinaviska återvinningspartners och presenterar nu konceptet go Circular. Det innebär att kunderna kan returnera de flesta plastbaserade material för återvinning. 
go-circular-rasmus-martin-pressbild

PWA:s förändringsvåg: "Det ska inte vara stiltje i en förening"

Projektledaren Maria Olsson om: ✔ En mässa per år från 2026 ✔ Utbyggt showroom ✔ Tillströmning av ny typ av medlemmar ✔ Namnbytet
Maria-pwa-beskuren

Signcomchef ansluter till Signcore

– Jag tycker kanske att vår största leverantör Mimaki inte fått det genomslag på maskinsidan som varumärket förtjänar, säger Mattias Söderberg, som rekryterats till återförsäljaren Signcore.
DSC_4560

Tilde Tryck flyttar till häststall med ny digitalpress

Tilde Tryck har lämnat Arvika för byn ”Byn”. Till ladan på landet har Veronica Borg inte bara tagit med sig sin nästan 200 år gamla tryckpress utan även en ny digitalpress.
Tildetryck1

Senaste nytt

Gop lanserar nytt återvinningskoncept

Materialleverantören Gop har inlett samarbete med flera skandinaviska återvinningspartners och presenterar nu konceptet go Circular. Det innebär att kunderna kan returnera de flesta plastbaserade material för återvinning. 
go-circular-rasmus-martin-pressbild

PWA:s förändringsvåg: "Det ska inte vara stiltje i en förening"

Projektledaren Maria Olsson om: ✔ En mässa per år från 2026 ✔ Utbyggt showroom ✔ Tillströmning av ny typ av medlemmar ✔ Namnbytet
Maria-pwa-beskuren

Reducera manuella steg i arkbaserad bokproduktion

För närvarande finns det många manuella steg i arkbaserad bokproduktion. Det vill Müller Martini förändra med den nya Starbook Sheetfolder från systerbolaget Hunkeler.
hunkeler-starbook

Signcomchef ansluter till Signcore

– Jag tycker kanske att vår största leverantör Mimaki inte fått det genomslag på maskinsidan som varumärket förtjänar, säger Mattias Söderberg, som rekryterats till återförsäljaren Signcore.
DSC_4560