Marknaden för storformat utvecklar sig fortsatt snabbt. Även om man har en maskin med bara ett par, tre år på nacken, kan det många gånger vara lönt att byta – eller utöka – till något nyare. Bättre miljöegenskaper, bättre färger, fler möjliga material och högre hastighet. Det är några av de egenskaper som nås.
Medan efterfrågan på offsettryck fortsätter att minska, så finns det en fortsatt stabil marknad för storformat. Det är inte lätt att se orosmoln vad gäller efterfrågan. Sedan besväras de stora aktörerna givetvis av pressade priser från konkurrenter i Baltikum, Polen och Tyskland. Men de svenska företagen hänger på och det är vanligare att de vinner än att jobbet går till utlandet. Detta beror inte minst på den förhållandevis moderna maskinpark som står på svenska storformatstryckerier.
Ett par av de nya stora aktörerna kommer för övrigt från offsetsidan. Exaktas satsning på XL och Inekos stora investering i helt ny storformatshall – som invigs nu om en månad – är exempel på den här satsningen. Det som är så väldigt bra med att tryckerierna går in på storformat, är att branschen samtidigt får ett bättre flödestänkande och maskinutnyttjande. Traditionellt har tryckerier varit industri medan storformat varit hantverk, där en maskin kunnat få arbeta i ett skift eller stå still flera timmar, utan att någon blir upprörd.
Latex, led och solvent
Även om det hänt så mycket positivt med latex-, led- (Efi har haft flera rejäla leveranser i sommar) och solventmaskiner (Mutoh fick ett miljögodkännande för sin) så ska vi inte underskatta det stora arbete som kommer att göras under de närmsta åren, för att automatisera beställning med hjälp av webbsidor, automatiska arbetsflöden och en fakturering som samlas upp genom avlästa streckkoder runtom i produktionen.
Många leverantörer har nu i sommar lämnat in sina årsredovisningar. Det ser genomgående helt OK ut. Omsättningen ökar. Generellt ser dock inte resultatet ut att öka motsvarande. Det pekar på att konkurrensen hårdnar.
Slå ihop de lönsamma
På både leverantörs- och kundsidan är signbranschen fragmenterad. Samtidigt är det många företag som har välfyllda kassor. Troligtvis kan vi därför, under det nya arbetsår som nu rullar igång, räkna med en del konsolideringar, i form av företag som köper upp och lägger ihop konkurrerande företag. Det vore ett friskhetstecken om det sker. På tryckerisidan höll alla fast alldeles för länge i sina företag, med resultat att hopslagningarna först började när branschen börjat krisa. Och två krisande företag som slås ihop, slutar alltid med att bli ett lite större, men fortsatt krisande företag. Två friska företag som slås ihop, orkar å andra sidan ta de viktiga omställningarna. Så låt oss uppmuntra de lönsamma aktörerna att hitta varandra.